Re: Superkondenzátory zkušenosti
Pavel Hudecek
edizon na seznam.cz
Neděle Září 1 16:19:07 CEST 2019
To se zdá být rozumné řešení.
Ještě je taky otázka, zda větší část nežere ten ochranný obvod a pokud ano,
jistě by šel nahradit lepším.
Potom teda sehnat někoho s víceletými zkušenostmi, nebo nainstalovat logger
na teplotu do plánovaného místa. V tom bych viděl hlavního ďáblíka, co se
skrývá v detailech. Blbý je, že od těch kondů z Ebay není DS. Jestli jsou na
60, nebo 70 může být důležitý rozdíl.
PH
-----Původní zpráva-----
From: AZe
U toho velkého je právě problém velkého svodu. Asi by to vyřešilo zapojení
ne 6, ale 8 kusů do série. Při 12,5V je svod přes 0,5A, při 10V téměř nula.
aze
-----Původní zpráva-----
From: Pavel Hudecek
Myslím, že tou poslední větou jste si odpověděl sám:-) Alespoň u mě to tedy
překonalo jakákoli očekávání.
Takže když odejde autobaterka, vypadá to, že cenově optimální náhrada je asi
takový superkond a k němu nejlevnější gelovka, která po přijatelnou dobu
udrží jeho svod a pak už měnit jen gelovku. Nebo dražší, "věčná"varianta je,
místo gelovky tam dát LiFePO a nějaký obvod korigující nabíjení a hlídající
podvybití.
Na druhou stranu je otázka, jaké jsou teplotní poměry v místě, kde by byl.
Protože superkondy jsou na teplotu velmi háklivé, 1000 h při 60 °C není
výjimka.
PH
-----Původní zpráva-----
From: AZe
6x500F na desce je za cca 39e. Možná někde i levněji:
https://www.ebay.de/itm/6Pcs-Farad-Kondensator-2-7V-500F-Super-Kondensator-Schutz-Platte-216x69x38mm/392398782899?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D40735%26meid%3D583617f6d2d845f7af9f23031a2eb3de%26pid%3D100012%26rk%3D1%26rkt%3D12%26sd%3D382903131593%26itm%3D392398782899%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100012.m1985
Tady je zajímavé video, je jich tam spousta
https://www.youtube.com/watch?v=gzaLF5tFf88
Vadná a skoro vybitá baterie 44Ah, změřená kapacita 10Ah/2A, Ri desítky
mOhm, s dieselem 1,9 dodávky používané jednou za uherák sotva pohne, po
připojení šestice 500F, tedy nějakých 83F, s motoem zacvičí jako nová
nabitá. Origo tam je 65Ah, ta se asi za 1k Kč nekoupí. Druhý kond mám na
zkoušku v autě s 59Ah baterií Exide, start-stop, 2 roky stará, uvidíme.
Netvrdím, že kondezátor je nějaký zázrak, ale domnívám se, že baterii
ulehčí. Proto se ptám na zkušenosti.
Nabitý kond 550F na 12V 3x po sobě nastartuje traktor Zetor 40 i bez
připojené baterie (startér 3 kW).
-----Původní zpráva-----
From: Admin HWnews
Dival jsem se na ceny tech kondu...to vyjde draz nez nova baterka ne? A
ty autobaterky se stejne po sesti letech rozpadnou tak jak tak..
Jinak, abych jen nemlatil prazdnou slamu...kdysi jsem mel superkond u
nejakeho RTC...take to zralo jak prokopnute...pak jsem se ale docetl, ze
ty kondy se musi pomerne dost dlouho formovat DC proudem a do te doby
proste maji svod. Jak je to dnes ale netusim. Vzhledem k tomu velkemu
narustu kapacity proti tem predchozim to muze trvat treba dost dlouho.
RV
Dne 31.08.2019 v 9:34 AZe napsal(a):
> Odlehčení baterie při startu, start s vybitou baterií...
Další informace o konferenci Hw-list