Rele zhaveni

AZe aze na seznam.cz
Úterý Říjen 29 17:39:46 CET 2019


Upřesnil jsem problém. Hledal jsem a našel jsem přesně ten typ, který to je (na krabičce není nic, štítek asi odpadl). A našel jsem, že je to typ NAGARES, CEP/6-12 12V. Na stole, zapojené jen na zdroj 12V, nefunguje.
Podle datasheetu tam není teplotní čidlo, ale dva dráty (3-4) vedou do “calculateur injection diesel”. Ani kontrolka žhavení na panelu (spirálka) není připojená na toto relé, svítí a zhasíná, i když je relé vymontované a jako kdyby to žhavilo. Žeby řídící jednotka ovládala žhavení? Je to možné, asi to tak je. Pro start, jak jsem si ověřoval, venku +8, stačilo “ruční žhavení” cca 10 sekund (než jsem doběhl od kabelů v motoru ke klíčku a zpět). 
Napětí po nastartování vyleze na 14,4V, v zásuvce zapalovače je voltmetr. Podle mne jsou 3 minuty žhavení při +8°C moc, a nejen to, po cca 3-4 minutách chodu motoru, kdy už je malinko ohřátý a staruje i bez žhavení, to zase žhaví 3 minuty. Zatím to asi dopadne tak, že ten zázrak odpojíme a někam na palubku dáme tlačítko s kontrolkou...
aze

From: Jan Kuba 
Sent: Tuesday, October 29, 2019 5:08 PM
To: HW-news 
Subject: Re: Rele zhaveni

Tam musí být někde čidlo teploty motoru ( chl. vody ), čas žhavení je závislý právě od teploty motoru. Evidentně to čidlo nefunguje. 
Diagnostika nic nenapíše?


Žhavit by to mělo takto:
- 30 °C 3 minutes
- 10 °C 3 minutes
0 °C 1 minute
10 °C 1 minute
18 °C 30 seconds
40 °C 0 seconds


Ještě bych zkontroloval napětí při žhavení a po nastartování - když je napětí malé ( nedobíjí ) tak to žhavilo déle. Ale to řídila ta jednotka relé podle proudu.
Jinak po nažhavení ten proud opravdu spadne , jak se žhaviče ohřejí a zvedne se odpor....

út 29. 10. 2019 v 15:43 odesílatel AZe <aze na seznam.cz> napsal:

  Zdravím. Teď se to chová takto: žhavicí proud 65A a mírně klesá, asi s rostoucím odporem svíček, drátů s a klesajícím napětí na aku při stojícím motoru.
  Připojil jsem na svíčky kontrolní žárovku 12V. 
  Studený motor, po zapnutí klíčku se na pár sec. rozsvítí kontrolka-spirálka na panelu auta, pak zhasne. Přidaná kontrolka svítí. Po nastartování studeného motoru tato kontrolka zhasne, ale až za 3 minuty (!) a slyšitelně se změní (zklidní) chod motoru.
  Další start, už mírně zahřátého motoru: žhavicí svíčky jsou pod proudem zase 3 minuty. Přitom motor v tomto stavu startuje i bez žhavení.
  Přijde mi divné, že stále 3 minuty a kromě toho, na pin 2 žhavicího relé, kde by podle info z netu mělo být připojeno nějaké teplotní čidlo, není připojeno nic, otvor pro drátek na kabeláži je zaslepen nějakým lepidlem.
  Otevřel jsem krabičku relé, vše vypadá jako nové, kontakty relé čisté, jeden IC 2903 8 nožiček – dvojitý komparátor, druhý U4793B, dva automotive komprarátory pro testování proudu, u něj BZG05C, asi 5V Zenerka.
  Přijde mi ta doba 3 minuty žhavení šíleně dlouhá, měla by být pod 10 sec. a závislá na teplotě. 
  Co o tom soudíte?
  aze



  From: Jan Kuba 
  Sent: Tuesday, October 29, 2019 12:09 AM
  To: HW-news 
  Subject: Re: Rele zhaveni

  Sice to není odpověď na váš dotaz - zapojení neznám.  Ale také jsem se s tím u Berlinga na ropu "prasil"... Dělalo to ze kontrolka zhaveni jen kratce blikla a nezhavilo to, start pak byl velmi problematicky. 
  Myslel jsem, ze rele vadne  kdyz jen kratce klapne a pocital, ze neco uvnitr co casuje zhaveni odeslo. Tak jsem si pujcil jine  -  a ono to delalo stejne. 
  Pak jsem zjistil, ze rele nejak dokaze zjistit, ze tam netece proud do zhavicich svicek a sepne jen velmi kratce.  Mereni odporu svicek nemelo zadny vysledek, az kontrola proudu ukazala na jednu vadnou.
  I tak slo nastartovat provizorne natazenim dratu primo od + polu baterie ke svickam a nazhavit.
  Pokud jsou vsechny OK, pak tam tece asi 60 A.   Po vymene vadne svicky rele mlaska jak ma, nazhavi to a startovalo na drc.
  Staci taky , aby tam byl nekde prechodak, zoxidovany spoj, nedotazeny, nebo vadna svicka a uz to nenazhavi....vsechno okolo tech proudovych spoju vycistit. Na mereni to ukazuje nula nic, jak tam tecou desitky amper, je tam najednou ubytek.

  po 28. 10. 2019 v 21:07 odesílatel AZE <aze na seznam.cz> napsal:

    Zdravím osazenstvo. Nemáte někdo zapojení žhavicího relé pro 1,9D Berlingo? Těch typů je víc, nemyslím jen zapojení zvenku, to se dá najít, ale co je uvnitř.
    Je tam silové relé pro sepnutí proudu kolem 60A, výstup pro kontrolku žhavení a teplotní čidlo. Neznáte jeho typ-NTC, PTC- odpor, charakteristiku?
    To zapojení nebude složité, tipuji nějaký RC člen a 2 komparátory, relé a kontrolka spínají asi současně, kontrolka zhasíná dřív, než končí žhavení. Kamarád má Berlingo a nějak to blbne, zatím jsem mu to nekuchal, možná jen studeňák, ale na netu jsem kromě vnějších schemat nic nenašel.
    Vypadá to asi takto https://www.automobilovedily24.cz/febi-bilstein/1877152?gshp=1&gclid=CjwKCAjwo9rtBRAdEiwA_WXcFoMr8xPCAiCNPC8WseJn0GRks-N2wEQeGUYjE2RxwALsZZnFRSNNGRoCxB0QAvD_BwE
    aze
    _______________________________________________
    HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
    Hw-list na list.hw.cz
    http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


------------------------------------------------------------------------------
  _______________________________________________
  HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
  Hw-list na list.hw.cz
  http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

  _______________________________________________
  HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
  Hw-list na list.hw.cz
  http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list



--------------------------------------------------------------------------------
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20191029/29a0abd4/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list