OT Jak kmita struna?

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Středa Listopad 27 12:25:29 CET 2019

Dne 27.11.2019 v 11:56 Admin HWnews napsal(a):
> Hmm takze na hmotnosti struny nezalezi? Protoze hustota neni hmotnost.
>
> RV

Dobrý den,

ale samozřejmě, že na hmotnosti záleží. Zřejmě jste přehlédl, že ve
vztahu pro výpočet rychlosti šíření příčného vlnění figuruje napětí
struny, které se vypočte jako sigma = F/s (F...síla, s...průřez struny).

On se ten vztah pro výpočet rychlost šíření uvádí taky jako
v = sqrt(F/(ro*s)),
kde F...síla, s...průřez struny, ro...měrná hmotnost struny
nebo
v = sqrt(F/mi),
kde F...síla, mi...hmotnost délkové jednotky struny.

Pro frekvenci základních rezonančních kmitů struny platí
f = v/2L,
kde v...rychlost šíření vlnění po struně, L...délka struny.

Je tedy zřejmé, že frekvence základních rezonančních kmitů struny závisí
na hmotnosti struny. Jinak řečeno, ze dvou strun stejné délky, stejného
průřezu a napjatých stejnou silou bude na nižší frekvenci kmitat ta,
která má větší hmotnost.

jf