OT Jak kmita struna?

Tomáš Hamouz hamouz na divesoft.cz
Středa Listopad 27 11:18:05 CET 2019

Zcela určitě základní tón je půlsinusovka. Na koncích uzly, uprostřed kmitna. Zrovna u basy/baskytary to je krásně vidět, rozkmit hlavně na E je veliký.

Pokud se hraje rovnou harmonická, nazývá se to flažolet a hraje se tak že se místo přitisknutí prst jen lehce dotkne v místě uzlu příslušné vyšší harmonické.
12 pražec = 2. harnonická
 7 pražec = 3. harminická
 5 pražec = 4. harmonická
a tak dál

> hmotnost struny v tom nehraje zadnou roli - je jedno jestli mate strunu
> nylonovou nebo nerezovou - je to jen otazka delky struny a jejiho napnuti

Ó nikoliv, hmotnost samozřejmě roli hraje - proto jsou basové struny tlustší, aby při pokud možno stejném napětí kmitaly pomaleji.
Nylonová struna je podstatně měkčí = má menší napětí než kovová, aby při stejné délce a menší hmotnosti kmitala stejným kmitočtem.

Tomáš