Re: Klávesy pro dìti

Ladislav Vaiz spam na nagano.cz
Úterý Listopad 12 08:35:14 CET 2019


Já jsem si říkal, proč R3 není také poloviční protože půltón. Uklidnilo 
mě, že ti to tak taky vyšlo :-)
Mimochodem C ujeté o 5% je spíš už D, musí být peklo to poslouchat :-)

L.

Dne 11.11.2019 v 22:11 Jan Waclawek napsal(a):
> V prilohe xls kde je
> - vypocet frekvencii s danymi suciastkami za predpokladu ich idealnosti
> (stlpec E), relativna chyba v % (stlpec G) - za referenciu je zvoleny
> zhruba stred stupnice, t.j. ton sol (G)
> - v druhom bloku vypocet rezistorov pre idealnu stupnicu (z nejakych
> nepochopitelnych dovodov som to dal "dole hlavou"... :-))
> - v tretom bloku vlavo hodnoty z E12 (s vynimkou prvej, co je ale povodna
> paralelna kombinacia 22k||33k; a s vynimkou 2k v strede ale to zase pride
> s tym kitom :-) ), znova vypocet teoretickej frekvencie a chyby - posledna
> hodnota, t.j. oktava, sa da doladit presnejsie ak ma clovek 3k0 alebo si
> ho vyrobi z 2k0 a 1k0 seriovo
> - stvrty a piaty blok je naivna "chybova analyza", ked su odpory rozhadzane
> 1% na striedacku do + a do -
>
> Zabavne je menit Rup (na scheme R9) a sledovat, ako sa menia relativne
> chyby.
>
> Ina zabava by bolo skusit preladit na molovu stupnicu.
>
> wek
>
> ----- Original Message ---------------
>
> Subject: Re: Klávesy pro dìti
>     From: Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com>
>     Date: Mon, 11 Nov 2019 21:03:15 +0100
>       To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
>
> http://attach01.oss-us-west-1.aliyuncs.com/IC/DIY-Manual/13188.pdf?spm=a2g0s.imconversation.0.0.374e3e5fZzLMWw&file=13188.pdf
>
>
> Pøeklep tam nebyl, opravdu tam je 1k
>
> pá 8. 11. 2019 v 23:34 odesílatel Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> napsal:
>
>> V tom táborovém piánku se oktáva dala pøepínat pøepínaèem - u kondenzátoru
>> - 100/50nF.
>> Na ten "pøeklep" 1k se podívám, myslím, že to tak opravdu bylo.
>> Cílem té stavebnice nebylo  zaøízení, na kterém se dají hrát písnièky ( i
>> když samozøejmì ovèáci, koèka leze dírou a jiné jednoduché skladby se
>> zahrát dají ) ale ovìøení a osvojení funkce 555-ky vèetnì možnosti dalšího
>> využití napøíklad k mìøení vodivosti pøedmìtù, tìla atd... a opravdu to
>> docela ladilo a ž jsem byl pøekvapen jak se to trefilo s tím výètem
>> souèástek.
>>
>> pá 8. 11. 2019 v 22:48 odesílatel Pavel Hudecek <edizon na seznam.cz> napsal:
>>
>>> Tam se høeší na malý poèet hodnot, takže jestli je to správnì poèítané,
>>> tak nìkde uprostøed budou správné pomìry a ke krajùm budou ujíždìt. U tìch
>>> 8 hodnot se to zøejmì vejde do tìch zde zmínìných 0,6 %, co vìtšina lidí
>>> nepozná.
>>> (pøedpokládám, že je tam navíc pøeklep a 1k u posledního tlaèítka má mít
>>> taky 2 – pak by to v podstatì bylo pøesnì co je bìžnì na netu, jen vše x2)
>>>
>>> Ale jak píšete, klávesy to rozhodnì nejsou. Mì podnájemník vysvìtlil, že
>>> aby se na to dalo hrát, tak to musí mít aspoò 1,5 oktávy. Tam by se to
>>> rozjelo, že bych to možná poznal i já:-)
>>>
>>> Ale je to na zvážení, o té aditivní variantì jsem taky pøemýšlel. Ovšem
>>> nenapadlo mì, že bych pak mohl nìkolik sousedních hodnot udìlat stejných,
>>> což by pøinejmenším snížilo pravdìpodobnost chyb a hlavnì ušetøilo práci s
>>> nákupem. Ale ani takhle to není zas tak hrozný, protože tìch pøesných staèí
>>> nìkolik hodnot a u sousedních se liší jen ty malé dodatky.
>>>
>>> PH
>>>
>>> *From:* Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com>
>>> Tohle stavìly dìti letos  na elektrotáboøe Junior :
>>> http://www.elektrotabor.cz/2019/junior/?menu=piano
>>> Jeden exempláø jsem dìlal a až mì pøekvapilo, jak to pomìrnì dobøe ladí.
>>> Ale klávesy to rozhodnì nejsou :-)  Jen taková hraèka.
>>>
>>> pá 8. 11. 2019 v 14:45 odesílatel Pavel Hudecek <edizon na seznam.cz>
>>> napsal:
>>>
>>>> Dobrý den všem,
>>>>
>>>> chtìl bych dìlat s dìtmi na kroužku jednoduché klávesy, které by umìly
>>>> tak
>>>> 1,5 oktávy. Protože je to pro zaèáteèníky, nechci tam mít procesor.
>>>> Digitálnì by to šlo s hromadou èítaèù, ale byla by jich fakt hromada,
>>>> nebo
>>>> by byly drahé (našel jsem na digikey 16b programovatelnej asi za 20 USD
>>>> + k
>>>> nìmu hromada souèástek na výbìr kombinací).
>>>>
>>>> Skonèil jsem tedy u analogového øešení, viz pøíloha. Pøedstava je, že
>>>> hodnoty budou z dvojic odporù vìtší 0,1% a menší 1%. Pro všechny bude
>>>> spoleèná dvojice 1% C. Než objednám výrobu desek, mìl bych pár dotazù:
>>>>
>>>> 1. Je pøesnost 0,1 % dostaèující?
>>>> 2. Nìjakej jinej nápad, jak dìlat pomìr frekvencí 2^(1/12)? (musí to být
>>>> založeno jen na zmìnì R, protože C jsou ménì pøesné)
>>>> 3. Od jaké frekvence zaèít? Technické min. je nejspíš 880 Hz, aby to
>>>> bylo
>>>> použitelné s malým repráèkem, ale víc by bylo lepší.
>>>> 4. Nechce se mi øešit exponenciální rovnici a pøedpokládám, že je tu
>>>> urèitì
>>>> nìkdo, kdo bude vìdìt, jak spoèítat C u 555, jestliže znám R a pøepínání
>>>> je
>>>> v 1/3 a 2/3 Ucc?
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list