Resuscitace gramofonu

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Listopad 5 17:11:55 CET 2019

Když už jsme to téma LM3886 nakousli, tak vzpomenu moje problémy s hotovým
modulem z ALI.
Měla to být náhrada nějakého TDA... v  kytarovém kombu.
Byla to stavebnice  (
https://www.aliexpress.com/item/552074693.html?spm=2114.search0302.3.175.54fa43b3Jxi7gx&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_0,searchweb201603_0,ppcSwitch_0&algo_pvid=a929eb50-3efa-4d7b-b8d2-a4b89b272012&algo_expid=a929eb50-3efa-4d7b-b8d2-a4b89b272012-25
 )
něco hodně  podobného, ale za víc peněz.
Na stole to fungovalo dobře, testy se zátěží 6 OHM OK. Jenomže když jsem to
napáral do toho komba , tak to fungovalo jen do nějakého výkonu. Když se to
vybudilo víc, tak to začalo různě zakmitávat a "bafat".
Myslel jsem, že za to může měkký původní zdroj, postavil jsem stabilizovaný
nový zdroj do bedny a bylo to čím dál tím stejné.. Zkoušel jsem všechno
možné, vyměnil prakticky všechny součástky, blokoval kde co, laboroval s
kapacitami.
Pak kamarád tenhle bastl odvezl nějakému  audiofilovi, který vyměnil to
LM3886  ( že jako čínské nefunguje ) a všechny zemní proudové propoje
protáhl na desce měděným páskem na výšku.
Takhle to fungovalo asi měsíc a pak to začalo zase zlobit.Úplně stejně
zase  jen při vybuzení.  Na osciloskopu bylo vidět kmitočty okolo 150kHz a
klasický "bucherotův" člen na výstupu  nepomáhal v jakékoliv kombinaci.
Při vybuzení ale hořel ten malý odpor myslím 3OHM v tomto členu .
Podotýkám, že do reálné zátěže se to chovalo mravně, problém byl jen s
připojeným reproduktorem.
Když se bedna postavila na reprák ( hrálo to a dusilo se to do země ) tak
to nezlobilo a nekmitalo.
Pak jsem to trochu umravnil tak, že jsem na výstup paralelně k reproduktoru
připojil cihlový  odpor 15OHM/20W, ale při limitním výkonu to stejně
zakmitávalo.
Tak jsem objednal ještě jeden modul, tenhle už měl poničenou desku od
stálého laborování . No a vyměnil jsem modul a vše při starém. Jediná změna
byla , že když jsem vyzkratoval vstup, v repráku to slabě šumělo.
To kombo pak kamarád prodal.
Já mezitím hltal po webu a dozvěděl se, že je třeba mít kvalitně navržený
spoj a v podstatě i dnes lze najít spousty lidí, co jim tenhle NFPA zlobí.
Jinak asi důležitý dokument: https://neurochrome.com/pages/stability

Na druhé straně je spousty lidí, kterým to funguje:
https://drmrehorst.blogspot.com/2018/10/lm3886-based-stereo-power-amplifier.html

Ale evidentně ne na plošném spoji  :-)  - Tady asi já osobně vidím největší
problém.
Nakonec i Dudek, který IO používá v nějaké aktivní reprosoustavě má  svoje
( nejspíš) odlaborované zapojení.
Další a podstatná věc je, že původ dnešních LM3886 nejde nijak pořádně
ověřit.
V tomto: https://www.electro-tech-online.com/threads/lm3886-problem.28421/
zmiňují, že problém může být právě v čínských padělcích.
---------------------
Osobně nemám rád integrované zesilovače, kde je soustředěn veliký výkonový
zisk.
Už možná proto, že v mládí jsem si užil "dost" s našimi MDA2020 a následně
TDA2020.
Nikdy mi to nefungovalo pořádně a občas ten IO ze záhadných důvodů odešel.
Až stavba diskrétního konce v té době  s KD607/6NU74 mě přesvědčila, že
NFPA lze vyrobit funkční bez alchymie a bez dalších problémů.
 Budu citovat někoho z webu, ale *" diskrétní konec je diskrétní konec,
pokud je dobře navrženej a správně postavenej, žádnej integráč se mu
nevyrovná... "*

Co se týče toho NFPA ke gramofonu, přikláním se k názoru tam dát nějaký
diskrétní  hodně "předimenzovaný" zesilovač, který je schopen dodat
několikrát větší výkon, než je požadovaný.
 Nebo použít nějaký modul D-éčka i když například  moje oblíbené TDA 7498
je zase "jen"  IO. Ale nikdy nic nekmitalo, vlastně ono to kmitá z principu
stále :-) A několik modulů funguje už více než rok hlavně u muzikantů.
Mám s nimi dobré zkušenosti,  do komba je to naprosto dostačující, pro
audiofily samozřejmě asi déčko nebude úplně to pravé. Otázka je, jak to
ovlivní celkovou kvalitu toho řetězce s gramofonem..a jestli to někdo pozná.

Věřím, že se najde spousty lidí co budou D-čko zatracovat zvlášť , když už
ten gramofon je  analogový. Taky se mi to desingově  úplně nelíbí.
Ale hraje to (TDA7498) velmi dobře, při srovnání se starým TW140 ( NC580
gramo )  nepoznám rozdíl.

Bez
virů. www.avast.com
<#m_4220007985291378365_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

út 5. 11. 2019 v 15:48 odesílatel Michal Grunt <michal.grunt na gmail.com>