Resuscitace gramofonu

Pondělí Listopad 4 12:06:33 CET 2019

Našel jsem několik verzí toho Actidamp, princip je přesně jak jsem tady
psal. První stupeň zesilovače frekvenčně nezávislý a zpětná vazba dělá
požadovanou vstupní impedanci. Druhý stupeň má pak korekce RIAA.
http://www.teslatron.pjweb.cz/clanek.php?idc=66-actidamp-mk2-predzesilovac-pro-gramofon
Podobně to mám zapojené ve svém gramofonu (v příloze), jenže je to
podstatně jednodušší a myslím si, že ten tranzistor na vstupu je na tom
šumově líp, než nízkošumový OZ.
Nepochopil jsem to šachování se střídavou vazbou u OA3 a pak dohánění DC
posuvu trimrem P1. Taky by mě zajímala funkce přepínače (jumperů) u OA2.
To má charakteristika RIAA různé verze a přepínají se charakteristiky
podle toho, jakou desku tam hrajete? Vidím to poprvé - i když u
magnetofonů byly taky různé charakteristiky - evropská a americká NAB.
To přepínání paralelních C na vstupu je taky zajímavé. Rezonancí
přenosky na horním okraji pásma se dá trošku zlepšit šum a potlačit
pronikání cizích VF signálů, ale přiostří se tím výšky a to převýšení by
se pak mělo někde něčím kompenzovat. Předpokládám ale, že mezi
indukčností přenosek by neměl být zas až takový rozdíl. Taky mi je
záhadná ta dvojice odporů R4 a R5 oddělená kondenzátorem C9. Asi tam
původně ještě něco mělo být a v další verzi už nebylo? Nebo to autor
někde špatně obkreslil? Ale hrát by to mělo dobře :-)

Anděl