Resuscitace gramofonu

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Listopad 1 16:56:56 CET 2019


Ještě bych chtěl dodat, že nejde jen o limitaci amplitudovou, ale i o 
limitaci proudovou, kdy se mění (doslova skáče) okamžitá impedance 
reproduktoru a to až na zlomek jmenovité impedance a zesilovač musí být 
schopen toto proudově pokrýt. Tedy ten požadavek na 2 řády vyšší výkon 
zesilovače (v reálu do 50, ale to už logaritmicky není moc daleko od 100), 
není vyvucaný z prstu, ale stojí na těchto základech.

Takže třeba jinak amplitudově skvělé LM3886 končí na tom, že má limitovaný 
výstupní proud...

----- Původní zpráva ----- 
Od: Pavel Poucha

rozdíl mezi elektronkovým a tranzistorovým koncovým zesilovačem spočívá 
hlavně v tom, jak se chová k omezení špiček signálu. Pokud zesilovač není 
opravdu hodně předimenzován, k omezení špiček dochází (protože střední výkon 
neelektronické hudby je hluboce pod maximálním).


Zatímco klasické elektronkové zesilovače jsou navrhovány jako parametrické a 
do limitace se tedy dostávají "měkce", tranzistorové zesilovače jsou vždy 
zpětnovazební. A takové zapojení stále může a může až narazí na napájecí 
napětí a dojde k ostrému omezení. Několikrát jsem také viděl zapojení, které 
se snažili tu měkkou limitaci napodobit.


Kdysi jsem si postavil indikátor (také mi to vyšlo v nějakém AR), který 
hlídal, zda k limitaci signálu nedochází. Jednoduše hlídal, zda výstupní 
signál je cca 3V od napájecích napětí. Jinak se spustil monostabilní obvod a 
blikla LED.  Takový indikátor je pravdivý, protože respektuje i to, jak moc 
klesá napájení se zatížením atd.  Zkušenost byla docela drsná, opravdu 
musíte nastavit hodně malou hlasitost, aby k limitaci nedocházelo..


pá 1. 11. 2019 v 12:41 odesílatel Jaroslav Lukesh <lukesh na seznam.cz> napsal:

Elektronky tam vůbec být nemusí, aby to mělo elektronkový zvuk. Prozradím
vám jak to jde udělat i bez elektronek a ani ve slepém testu to nikdo
nepozná.

Stačí mít předimenzovaný zesilovač minimálně o řád (ideálně 2, ale víc už je
zbytečné) oproti výkonu zdroje (stačí mít pak menší chladič, nemusí být full
size) a hlavně použít nesymetrické napájení, takže signálové kondenzátory
budou pořád stejně polarizované. Filtrace ale taky musí odpovídat tomu
většímu výkonu. On tam totiž často bude, ale jen na malou chviličku u
přechodových dějů a když zesilovač nemá kde brát, je to prostě slyšet.

A teď důležité kouzlo - výstupní kondenzátor musí být vhodně "naladěný" na
basovou charakteristiku reprobedny. Není to jednoduché a dělá se to uchem a
ne měřákem. Když ho dáte moc velký, bude to sice hrát dobře basy, ale když
ho dáte "tak akorát" menší, bude je hrát ještě líp, elektronkověji.

----- Původní zpráva ----- 
Od: mp

Ja si tiez dovolim podali sa o nazor. NZC 431 bol pekny model a patril medzi
lepsiu cast produkcie v danej dobe.
Ak by sme ale chceli posudit kvalitativne parametre obvodov dnes, vieme, ze
za trochu penazi mozeme dosiahnut omnoho lepsieho vysledku - predovsetkym
zvukoveho. Takze ja osobne podporujem myslienku vsetko vyhadzat, snazit sa
zachovat povodny vonkajsi design a nastrkat tam kludne arduino a elektronky.
Bola otazka, ci zvukovy rozdiel elektronky VS tranzistory bude slyset. Ja si
myslim, ze urcite. Ak sa u Aliho podari najst nejaky pekny predzosilnovac s
elektronkami, urcite by som do neho siel. Koncakov je tam habakuk, staci mat
len tak nejak cit na vyber. Tam by som sa pozrel po niecom s FET
tranzistormi.




Další informace o konferenci Hw-list