Resuscitace gramofonu
Jaroslav Lukesh
lukesh na seznam.cz
Pátek Listopad 1 16:56:56 CET 2019
Ještě bych chtěl dodat, že nejde jen o limitaci amplitudovou, ale i o
limitaci proudovou, kdy se mění (doslova skáče) okamžitá impedance
reproduktoru a to až na zlomek jmenovité impedance a zesilovač musí být
schopen toto proudově pokrýt. Tedy ten požadavek na 2 řády vyšší výkon
zesilovače (v reálu do 50, ale to už logaritmicky není moc daleko od 100),
není vyvucaný z prstu, ale stojí na těchto základech.
Takže třeba jinak amplitudově skvělé LM3886 končí na tom, že má limitovaný
výstupní proud...
----- Původní zpráva -----
Od: Pavel Poucha
rozdíl mezi elektronkovým a tranzistorovým koncovým zesilovačem spočívá
hlavně v tom, jak se chová k omezení špiček signálu. Pokud zesilovač není
opravdu hodně předimenzován, k omezení špiček dochází (protože střední výkon
neelektronické hudby je hluboce pod maximálním).
Zatímco klasické elektronkové zesilovače jsou navrhovány jako parametrické a
do limitace se tedy dostávají "měkce", tranzistorové zesilovače jsou vždy
zpětnovazební. A takové zapojení stále může a může až narazí na napájecí
napětí a dojde k ostrému omezení. Několikrát jsem také viděl zapojení, které
se snažili tu měkkou limitaci napodobit.
Kdysi jsem si postavil indikátor (také mi to vyšlo v nějakém AR), který
hlídal, zda k limitaci signálu nedochází. Jednoduše hlídal, zda výstupní
signál je cca 3V od napájecích napětí. Jinak se spustil monostabilní obvod a
blikla LED. Takový indikátor je pravdivý, protože respektuje i to, jak moc
klesá napájení se zatížením atd. Zkušenost byla docela drsná, opravdu
musíte nastavit hodně malou hlasitost, aby k limitaci nedocházelo..
pá 1. 11. 2019 v 12:41 odesílatel Jaroslav Lukesh <lukesh na seznam.cz> napsal:
Elektronky tam vůbec být nemusí, aby to mělo elektronkový zvuk. Prozradím
vám jak to jde udělat i bez elektronek a ani ve slepém testu to nikdo
nepozná.
Stačí mít předimenzovaný zesilovač minimálně o řád (ideálně 2, ale víc už je
zbytečné) oproti výkonu zdroje (stačí mít pak menší chladič, nemusí být full
size) a hlavně použít nesymetrické napájení, takže signálové kondenzátory
budou pořád stejně polarizované. Filtrace ale taky musí odpovídat tomu
většímu výkonu. On tam totiž často bude, ale jen na malou chviličku u
přechodových dějů a když zesilovač nemá kde brát, je to prostě slyšet.
A teď důležité kouzlo - výstupní kondenzátor musí být vhodně "naladěný" na
basovou charakteristiku reprobedny. Není to jednoduché a dělá se to uchem a
ne měřákem. Když ho dáte moc velký, bude to sice hrát dobře basy, ale když
ho dáte "tak akorát" menší, bude je hrát ještě líp, elektronkověji.
----- Původní zpráva -----
Od: mp
Ja si tiez dovolim podali sa o nazor. NZC 431 bol pekny model a patril medzi
lepsiu cast produkcie v danej dobe.
Ak by sme ale chceli posudit kvalitativne parametre obvodov dnes, vieme, ze
za trochu penazi mozeme dosiahnut omnoho lepsieho vysledku - predovsetkym
zvukoveho. Takze ja osobne podporujem myslienku vsetko vyhadzat, snazit sa
zachovat povodny vonkajsi design a nastrkat tam kludne arduino a elektronky.
Bola otazka, ci zvukovy rozdiel elektronky VS tranzistory bude slyset. Ja si
myslim, ze urcite. Ak sa u Aliho podari najst nejaky pekny predzosilnovac s
elektronkami, urcite by som do neho siel. Koncakov je tam habakuk, staci mat
len tak nejak cit na vyber. Tam by som sa pozrel po niecom s FET
tranzistormi.
Další informace o konferenci Hw-list