Resuscitace gramofonu

Pavel Poucha pavel.poucha na papouch.com
Pátek Listopad 1 13:42:12 CET 2019

Zdravím,

rozdíl mezi elektronkovým a tranzistorovým koncovým zesilovačem spočívá
hlavně v tom, jak se chová k omezení špiček signálu. Pokud zesilovač není
opravdu hodně předimenzován, k omezení špiček dochází (protože střední
výkon neelektronické hudby je hluboce pod maximálním).

Zatímco klasické elektronkové zesilovače jsou navrhovány jako parametrické
a do limitace se tedy dostávají "měkce", tranzistorové zesilovače jsou vždy
zpětnovazební. A takové zapojení stále může a může až narazí na napájecí
napětí a dojde k ostrému omezení. Několikrát jsem také viděl zapojení,
které se snažili tu měkkou limitaci napodobit.

Kdysi jsem si postavil indikátor (také mi to vyšlo v nějakém AR), který
hlídal, zda k limitaci signálu nedochází. Jednoduše hlídal, zda výstupní
signál je cca 3V od napájecích napětí. Jinak se spustil monostabilní obvod
a blikla LED.  Takový indikátor je pravdivý, protože respektuje i to, jak
moc klesá napájení se zatížením atd.  Zkušenost byla docela drsná, opravdu
musíte nastavit hodně malou hlasitost, aby k limitaci nedocházelo..

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
pavel.poucha na papouch.com