[MECH:] Stolni mikrosoustruh

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Květen 22 17:11:29 CEST 2019

Nože 8x8 jsou pro tuhle mašinku standard, 10x10 jsou do toho otočného
držáku. Uvažuju prakticky výhradně o výměnných břitech - než se dostanu k
tomu, abych zjistil, jak, co, na co a na čem brousit, chvíli to potrvá.

S posuvem souhlasím - nejde o závity ani o pohodlí, ale o rovnoměrný povrch.
(Mimochodem, zjistil jsem, že někteří z klonů C2 a C3 mají posuv udávaný
jako pouze pro závitování, ne pro čisté obrábění. Moc nechápu důvod a
rozdíl - možná kvůli zpřevodování a nějakému blbému chování při vysokých
otáčkách?)

Kužely v koníku jsou dané, tam je jasné, že ten rozsah příslušenství bude v
M1 větší. Otázkou je, do jaké míry mne to bude limitovat, ledacos se dá
najít i s tím trnem 10 mm a naopak, ledacos na tomhle asi nebudu chtít nebo
moci dělat. Ale pořád moc nevím, k čemu je dobré mít M2 místo sklíčidla.

Sklíčidlo je v základu 50mm s dírou 10 mm, má to uchycení závitem M14x1, dá
se koupit nejvíc snad 65 mm, které se tam i vejde (různé druhy - to by byla
asi blízká investice do většího a čtyřčelistového, hranatrých odřezků najdu
víc).

Opět, dá se nahradit za ER16 a snad i ER25, něco, co má na konci kleštinu a
na druhém ten M14 jsem jako dokoupitelné příslušenství někde viděl. Ona
drobná výhoda je, že ten závit je používaný ve starých Emco Unimat, kterých
jsou plné (nejen) ostrovy a příslušenství se stále vyrábí.

Pavel Kutina

P.S.: Koukám, že už nejsem advocatus diaboli, ale naprosto regulérně
zaháčkovanej :)