[MECH:] Stolni mikrosoustruh

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Středa Květen 22 16:37:29 CEST 2019

> No a v tom je ten rozdil - vzhledem k tomu, ze ja nemam zazite pohyby a
> kliku nikde necekam, tak je mi jedno, kde je, jen kdyz je po ruce (a po ruce
> je v podstate vsude, je to cele mrnave, na pravou ruku se mi to zda dost
> logicke).

S tím není problém, dá se rychle zvyknout.

> Ten otocny drzak nozu je instalovatelne prislusenstvi,

Co bych si pohlídal je, aby se tam daly upnout běžně sehnatelné
nástroje s výměnnou břitovou destičkou (s noži z rychlořezné oceli
("Radeco") problém nebude). Pro hobby stroje existují od průřezu 8x8 mm
https://shop.boukal.cz/soustruznicke-noze-optimum-hm-8-mm-v-sade-2/
profi kategorie začíná s omezeným výběrem na 12x12.
Ještě bude potřeba upínat upichovák, nejmenší se dělají o výšce 6 mm +
něco na držák, ale nouzově to jde i bez držáku.
Plus nože do díry, ale tam není problém, ty existují v téměř
libovolně malých velikostech (monolitické) a v provedení s VBD zhruba
od 8 MM
https://www.kovonastroje.cz/Nastroje-pro-kovoobrabeni/Soustruzeni/Soustruznicke-noze-a-VBD/Noze-s-vymennou-destickou/Vnitrni-do-diry/Soustruznicky-drzak-S0608H-SCLCR-06-do-diry-AKKO.html

Ty nože s VBD nedoporučuji náhodou, není to kvůli obrábění až lítají
fialové špony, ale kvůli tomu, že nabrousit nůž Radeco (o zastaralých
karbidových s pájeným plátkem nemluvě) není úplně snadné a rozhodně je
to otravné :-)

> treba strojni posuv
> konec koncu taky (ovsem ne pro zavit, neni tam synchronizace).

Strojní posuv (oba, podélný i příčný) jsou užitečná věc, hlavně kvůli
vzhledové kvalitě povrchu, ruční kličkou nedosažitelné.

> Kuzel to vskutku neumi, umi to trn prumeru 10 mm na koniku, u hlavy lze v
> pripade potreby dokoupit treba klestinu, na to je to opravdu male, zatim asi
> nemam potrebu to resit. A protoze do toho tak jako tak nemam nastroje, tak
> bzch proizoval stejne ty, co pro mne budou mit smysl (popravde, zatim o
> zadnych nevim, zkuste mne inspirovat, k cemu  je mi takovy M2 nebo M3 dobry,
> prosim - to neni ironie, fakt to nevim).

Jestli je tím míněn kužel v pinole koníku, tak Morse 2 se typicky
používá v malých stolních vrtačkách a je to zároveň nejmenší kužel pro
který se dá běžně sehnat profi nářadí (hroty, kleštinový upínač). Pro
Morse 3 a větší je už sehnatelný sortiment úplný.

Další věc je sklíčidlo. Kouknul jsem se na ten Sieg C0 na
fotce a to sklíčidlo co tam je mi připadá takové ... divné. Za
rozumné minimum bych považoval tříčelisťovou univerzálu 80 mm (třeba
TOS IUS 80/3-2-M1 http://www.tos.cz/tospdf/ius.pdf) a pokud možno mít
i čtyřčelisťovou. Do toho Siegu se ale asi nevejdou, což by pro mě byl
důvod volit větší stroj.

Jestli se k tomu dají dokoupit kleštiny, tím lépe, na přesné obrábění
jsou ideální.

Aleš Procháska