RE: Re: Nákup 3D tiskárny

Čihák Martin cihak na dkv.cd.cz
Čtvrtek Květen 16 08:03:05 CEST 2019

Tento problém jsem měl taky ale postupně jsem přišel na to, že je to prostě
špatným nastavením množství extruze v první vrstvě. Oblíbený omyl je ten, že
tryska musí extruzi rozplácnout a zamáčknout do podložky. Není to pravda.
Postupně jsem přišel na to, že extruze musí volně vytékat a položit se na
stolek. Na povrchu NESMÍ vznikat "nachlupacení" o které tryska drhne. Větší
množství materiálu je tam proto, že tryska je o něco výš než v ostatních
vrstvách. To lze kompenzovat softwarově, nebo u nás co jsme líní tím že
přidáme extruzi :-). Ale nesmí se to přehnat jinak vzniknou popisované
problémy - já používám cca 130%. Ten přídavek je závislý na měrce kterou
nastavujeme výšku trysky nad sklem. Já místo papírku používám měrku
vyrobenou z plechovky od piva :-). U PLA větší extruze tolik  nevadila pokud
tryska nedrhla natolik že tiskárna ztrácela kroky. Ale u PET je to fatální -
způsobí to ty "bobky".
Na stolku mám sklo s takovým tím trojůhelníkovým lepidlem co mi kdysi
doporučil PZ. Nemám důvod na tom něco měnit. Pro PET používám teplotu stolku
tuším 70/65°C, pro PLA 60/55°C. ABS používám zcela výjimečně, tam si radit
netroufnu. Pokud nejsem nezapomenu před tiskem přetřít stolek lepidlem Nemám
žádné problémy s adhezí a většinou ani se sundáváním z podložky. Čekat až
stolek vychladne - u různých těch Buildtaků abych ho nepoškodil násilným
sundáváním výtisku opravdu nehodlám... Maximálně když to nechce dolů vyměním
sklo a tisknu dál.
Zásadní zlepšení adheze u mě způsobilo osazení hliníkového plechu mezi
stolek a sklo. Předtím jsem měl na povrchu stolku teplotní rozdíly až 10°C.
Teď se vejdu tak do 2°C a to je zásadní rozdíl. Na druhé straně je stolek
těžší, takže jsem musel maličko snížit akcelerace... Ale od té doby nevím co
je problém s adhezí což to bohatě kompenzuje.
Popis této modifikace najdete zde: http://ok1uga.nagano.cz/3d_modi.htm někde
uprostřed stránky. Bohužel Číňani už ten plech zřejmě nevyrábějí.

    Martin.