Menice (repro) Harman Kardon

Pondělí Květen 13 23:31:29 CEST 2019

Jo, dokorigovat se dá ledacos. Dělal jsem si bedničky o objemu asi 3
litry, v tom malý 10 cm basáček z TVM. Tehdy jsem to stavěl se záměrem
udělat nejmenší bedničky, které ještě můžou slušně hrát. Vyšlo mi to v
časopisu Electus 2006.

Doma poslouchám na zbytečně velké (70 litrové) aktivní bedny, které jsem
si stavěl před 35 lety. Pomýšlím na to nechat si u truhláře udělat menší
cca 15-20 litrů a něčím lepším to osadit, dnes už je z čeho vybírat.
Jsem zastáncem aktivních beden a trochu jsem to probíral na fóru
http://repromania.net/ . Samosřejmě jsem se tam dozvěděl že nemá cenu se
o cokoliv pokoušet, ale udělat to jedině podle jejich návodu. Protože
oni jediní to umí. A nejlépe pak si u nich nechat výhybky naladit,
protože ty "vzorečkové" prý nehrajou. Dělají to tak, že udělají nějakou
základní výhybku, pak se změří frekvenční a fázová charakteristika, dá
se to do simulačního programu a z něj vypadne upravené zapojení výhybky.
S tím se to zase změří a znova upraví...
Věřím že to pak hraje dobře, ale nemohu se zbavit dojmu, že tihle hoši
si dělají problémy i tam, kde by se to dalo řešit elegantně a jednoduše.
U pasivních beden nejen že se musí dodržet stejná citlivost reproduktorů
ve všech pásmech, ale řeší se tam dost složitě průběh charakteristiky na
dělících kmitočtech. Zatím co katalogové charakteristiky repráků jsou
definované pro nulový vnitřní odpor zesilovače, tady jsou na dělícím
kmitočtu napájené přes komplexní impedanci výhybky a dát dohromady tohle
s mechanickými rezonancemi repráků je asi opravdu věda.
Další problém je bassreflex. Pro něj se hodí prý jen reproduktory "se
silným pohonem", který dá na rezonančním kmitočtu bassreflexu membráně
patřičnou sílu. Takže se sice nic elektricky nekoriguje a bedna je
buzená ze zesilovače s rovnou charakteristikou, ale ve skutečnosti
úbytek citlivosti na basech je značný a dohání se poklesem impedance až
někam na 1 Ohm. Myslím si, že u aktivní bedny bez bassreflexu si ten
pokles daný objemem přiznám, zkoriguju a nemusím nic složitě řešit.
Ohledně dělících kmitočtů - dají se vybrat repráky s rovnou
charakteristikou v okolí dělícího kmitočtu a při buzení zesilovačem pro
každé pásmo zvlášť by se to mělo chovat jako podle příručky. No mělo by
a doufám, že i bude.

Anděl