Kicad - tak já teda nevim...

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Květen 12 19:43:53 CEST 2019

Dobrý den všem,

Tak si zas trochu hraju s Kicadem (poslední oficiální verze). A pořád
přicházejí nemilá překvápka:

1. Mají tam asi nějakého záškodníka: Posledně třeba přejmenoval knihovnu s
pouzdry TO a SOT (do plně postačujícího názvu přidal packages), takže třeba
po vložení tranzistoru BC847 z výchozí knihovny je nefunkční pouzdro. Vůbec
je zajímavé, jak často vidím hlášku že ta či ona knihovna nebyla nalezena.
Někdy je třeba i nepřístupná některá z knihoven co jsem sám dělal.

2. Když chci vyrobit desku, tak krom toho, že vylezou chyby způsobené (1),
nastává velký problém: Nenašel jsem žádný mechanizmus, jak předejít
složitému třídění počáteční hromady součástek.

V normálních programech si v takové situaci můžu někde v tabulce vybrat
skupinu součástek, co se do desky teď hodí, pak je nasázím kam chci, znovu
stejnou funkcí si tam zas přihodím další skupinu, ... za chvíli je hotovo.

V Eaglu mám sice taky hromadu součástek, musím na ní aplikovat skript na
přesun do metrického rastru, ale pak můžu třeba napsat "mo r1" a držím R1.
Položím kam chci, zmáčknu šipku nahoru, smažu 1, napíšu 2 a můžu pokládat
R2, ... pracné, ale dá se to.

V Kicadu je nějaký "place selected...", ale nic to nedělá, asi chybí ta
tabulka ve které se má odehrát to selectění.

3. Dejme tomu, že je konečně skoro hotovo a chtěl bych provést nějaké úpravy
typu posunout procesor+okolí. Ale vypadá to, že tam není nic, co by
umožňovalo přesunout vybraný blok a tím i upravit délky dotčených spojů.
Nalezl jsem jen nezodpovězené dotazy ve fórech.

4. Tak mám hotovo, deska je sice větší a má horší EMC než z Eaglu, Altia,
nebo DipTracu, protože jsem se kvůli (3) vykašlal na optimalizaci, ale
budiž. Teď bych rád trochu zkulturnil dokumentaci, což obnáší např. i
přimalovat obrázky, co do kterého konektoru patří. Kicad k tomu má nástroj
"place graphic...". Jenže kreslí pouze přerušovanou čarou a pouze kolmo.
Hotovou čáru lze změnit na normální, ale jen po jednotlivých segmentech.

Závěr: Je to krám a asi ještě nějakou dobu zůstane. Teď jsem ho nějakou dobu
doporučoval dětem na kroužku, ale asi toho zas nechám a budu doporučovat
demoverzi DipTrace. Blbý je, že v tom krámu mám rozdělanou nějakou práci.

Poznámka: Prosím ty, kteří v KiCadu nikdy nedělali nic alespoň na úrovni MCU
100 nohou + síťovka (šváb 44 nohou, trafo, konektor) + displej 50 nohou +
ovládací prvky + bižuterie 50 ks + požadavky na přesné umístění děr,
displeje a ovládacích prvků, aby se zdrželi komentářů jak je dobrý.

Dotaz: Jak nejlevněji koupit Altium?

PH