vypocet

Sobota Květen 4 17:42:17 CEST 2019

Tak jsem si přečet, jak vás všichni vybavili teoretickými znalostmi ...
ale pokud do vzorečků nejste schopen dosadit parametry konkrétního
materiálu, je vám to více méně na nic. Zvlášť u toroidu, kde mezera je
daná poměrem feromagnetika a plnidla - tedy typem materiálu. Na stránce
micrometals si ztáhněte výpočet, do něj dosadíte konkrétní typ jádra a
máte vystaráno.
https://micrometals.com/software
Koukám že tam mají asi něco úplně nového - bylo na čase. Pořád
oprašovali spoustu let starý program, i s chybama při zadávání číselných
hodnot. Nechce se mi to teď instalovat, ale předpokládám, že princip
výpočtu je stále stejný.

Zvolíte typ jádra, kmitočet, střídu zdroje a zvlnění proudu. Spočítá vám
to indukčnost, namaluje závislost indukčnosti na proudu (dobré pro
posouzení, jak se bude zdroj chovat při nadproudu) a podle střídy to
spočítá oteplení jádra. Ten materiál asi nějak s teplotou degraduje,
protože vám to i nakreslí při daných podmínkách závislost oteplení na
stárnutí. Pak si můžete zkoušet měnit počet závitů (nebo i typ jádra) až
se přiblížíte stavu, který vám nejlépe vyhovuje.

Tohle jsou věci, které z teoretických vzorečků fakt nevykoukáte a věřím,
že výrobce toho materiálu se snaží, aby výpočet v rámci možností
odpovídal realitě :-)

Zajímavé je, že optimální pracovní bod jádra je takový, kdy se už mírně
přesycuje a indukčnost klesá třeba na polovinu. Ve škole nám říkali, jak
při přesycení narůstají hysterezní ztráty a ono to zas až tak neplatí.
Samosřejmě záleží to na složení materiálu.

Mimo tlumivek spínaného zdroje se tam dala počítat i tlumivka pro
omezení proudových špiček na  50 Hz. Tam se stejným materiálem závislost
indukčnosti na proudu vycházela úplně jinak.

Anděl