Zajimavost - komercne dostupne atomove hodiny

Čihák Martin cihak na dkv.cd.cz
Úterý Březen 12 07:38:25 CET 2019

To je jednoduché. Zásadní na Tvém povídání je že si to OCXO pravidelně kontroluješ v práci. Neboli máš normál na který se můžeš spolehnout. Takový normál má ale málokdo. Takže pokud je možnost snaží se ho získat. A jedna z možností je právě rubídiový normál, další možnost je GPS normál. Pravda je, že v praxi nám stačí přesnost o 2 řády nižší (pokud neuvažuji o zařízení na stovkách GHz). Ale musím mít JISTOTU že oscilátor sedí tam kde předpokládám. A pokud nemám jinou možnost potřebuji mít doma něco nezpochybnitelného čím pak mohu kontrolovat ostatní oscilátory. A že je to až zbytečně přesné ? Abych pravdu řekl to mi opravdu nevadí  :-).

Dnes se v Číně dají koupit hezké GPS normály v ceně kolem 2000kč. Takže tím je myslím tento problém vyřešen. Při této ceně dává smysl na něj pověsit přímo celé zařízení a nepoužívat ho jen jako normál. Kvalitní OCXO není o mnoho levnější.

                Martin – OK1UGA

From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Monday, March 11, 2019 7:54 PM
To: HW-news
Subject: Re: Zajimavost - komercne dostupne atomove hodiny

Já se zeptám, k čemu je ten rubidiový normál pro běžného člověka dobrý...

Koupil jsem před pár lety  právě proto, že ty rubidia z Číny  ( FE-5680) byly špatné  double OCXO  MV89. Udělal na to krabičku, zdroj.

Na výstupu mám  příčkový krystalový filtr se 4 krystaly a proudový operák LT1252.

Nastavil jsem to jednou podle SDH normálu v práci ,  a od té doby to sedí. Občas to vezmu s sebou , porovnám a nikdy se to nerozjelo o víc než 0,04Hz. Píšu si to pravidelně na spodek skříňky.

Samozřejmě je třeba to nechat běžet nějakou dobu aby se to ustálilo. Ale nepozoruji za celou dobu  žádný vliv stárnutí, nikdy jsem to nemusel dolaďovat.

Pak jsem narazil na Trimble hotový modul s GPS přijímačem a protože to bylo za dobrou cenu, taky jsem si to taky  pořídil.

 To už nemám sice v bedýnce, ale kdykoliv to pustím, nechám zasynchronizovat, tak

opět v porovnání s tím MV98  to sedí naprosto dokonale.

Když uvážím u toho Trimble modulu problém s GPS  ( anténa ) a u rubidia spotřebu ( kdyby fungoval ) , jeví se mi ten double OCXO jako velmi slušná alternativa pro jakékoliv další potřeby.

Existuje nějaká věc ( v ryze amatérské praxi ) , kde potřebuji přesnější kmitočet, než 10MHz   se stabilitou na jednu desetinu Hz?  I po vynásobení na 10GHz je to stále pouhých 100Hz...