ZENIT v elektronike 2019 zhrnutie

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Březen 11 22:00:51 CET 2019

>A výsledkem je, že neznají elementární základy.....

Vysledkom coho?

>Divil byste se kolik absolventů SPŠE nerozumí kapitolám učebnice fyziky 9.ročníku ZDŠ z roku 1973.

Nie. Mnozstvo absolventov zakladnych skol napriklad nevie citat a pisat. To
nic nema spolocne s danou sutazou.

>Elektronky bych jim ještě odpustil, ale z ostatních kapitol ani jednu.

Nikto im nic neodpusta.

Ta sutaz je pre dve kategorie - starsich (A) a mladsich (B) - a u tych
starsich tradicne pozostavala z troch casti - teoretickej (v ktorej bol
test + "slovne zadana uloha"), programovanie mikrokontrolera, prakticka
cast (pozrite si starsie rocniky,
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/ ). Ta prakticka cast je vlastne
konstrukcia uz vopred navrhnuteho obvodu (navrh DPS, vyleptanie/vyvrtanie,
osadenie) a ozivovanie. Takto to bolo naozaj tak trocha kostrbate, aj ked
sa autori snazili o previazanost jednotlivych casti (napr. programovanie
mikrokontrolera bolo typicky namierene na nieco co bolo potom v tej
praktickej casti. v teste je niekolko uloh ktore suvisia s praktickou
castou).

Takze ta zmena v tomto roku spocivala v tom, ze sa "slovne zadana uloha" z
teoretickej casti rozsirila na "komplexny projekt", kde bolo treba
navrhnut a prototypovo zrealizovat obvod; programovanie mcu sa vynechalo a
prakticka cast zostala tak, ako bola, s vopred "profesionalne" navrhnutym
obvodom.

Mne sa ta myslienka komplexneho projektu paci, ba dokonca by sa dala aj
rozvijat, pridat rozmer ekonomiky vratane ceny plochy DPS, ceny
osadzovania, ceny BOM, ceny ozivovania/trimrovania, ceny programovania (ak
by bolo dovolene mcu); dalej spotreby (to vsetko zacne znevyhodnovat to
elegantne "CERNovite" riesenie s hrstkou deliciek ;-) )... na tuto temu sa
daju robit variacie.

Mne sa dokonca paci aj to vypustenie tej programovacej casti, lebo to
nevyhnutne bolo velmi obmedzene - ulohy boli pomerne priamociare, vyvojove
prostriedky aj mcu boli jednoznacne dane, obvykle sa dopisovali nejake
rutiny do nejakeho vopred daneho frameworku. Vela z tychto obmedzeni bolo
namierene na to, abty sa dali ulohy v realnom case vyriesit, aby sa dali
vysledky realne vyhodnotit; a aj tak si viem predstavit, ze navrh uloh,
navrh kriterii hodnotenia a aj samotne hodnotenie muselo byt peklo.

Ale nepaci sa mi, ze bola apriori vylucena moznost riesit problem pomocou
mcu. Primarne preto, co som pisal - je 21. storocie a ci sa vam to paci
alebo nie, drviva vacsina praktickych problemov v elektronike dnes vedie
na pouzitie mcu. Sekundarna vytka je, ze sa znevyhodnuju ti sutaziaci,
ktori predtym ziskavali na programovacej casti sutaze.

Samozrejme sme o tom diskutovali a ja som si vedomy suvisiacich problemov
(napr. stale si myslim, ze nie je nerozumne sutaziacich vopred vyzvat aby
si doniesli vlastne vyvojove prostriedky vratane nejakej zakladnej
vyvojovej dosky); ale myslim si, ze tie problemy su s trochou vole
riesitelne. Samozrejme je potrebne ulohu prisposobit, resp. hodnotenie
nastavit tak, aby sa apriori neznevyhodnili riesenia z 20. storocia, a
tiez tak, aby sa znevyhodnili arduinisti (v zmysle myslenia, samozrejme by
som nijako neobmedzoval volbu vyvojoveho prostriedku ani mcu ako takeho).

A to, ze nikomu nikto nic neodpusta, je predsa jasne hned od zaciatku -
teoreticky test je prierezovy tak ako sa len da; a uloha sa da navrhnut
tak, aby mcu samotne nestacilo.

wek