[OT:] Energie v gumovem svazku

Tomáš Halabala hwnews na regulace.org
Pondělí Březen 11 21:25:39 CET 2019

Zdravím a děkuji za zajímavou konverzaci.

Přináším zde možná rozuzlení celého tématu. Takže kdo chce znát odpověď
na otázky položené v tomto vlákně ať čte až do konce!

Podle mě ta hmotnost se mění podle toho vzorečku od rozcuchaného pána
jen v rámci vztažné soustavy. Tedy při vynesení gumičky do druhého patra
se změní hmotnost ve vztažné soustavě vůči Zemi o tuto energii.

Čili vlastně zároveň tento vzoreček říká, že vzoreček pro výpočet
gravitační (přítažlivé) síly v závislosti na vzdálenosti od země nebo
zobecněně na vzdálenosti dvou těles, ve kterých figuruje hmotnost těchto
těles má chybu rovnající se této energii právě proto, že podle
chlupatého pána vlastně hmotnost těch dvou těles při rozdílných
vzdálenostech nelze považovat za konstantní. Teď nevím jestli mě někdo
pochopil :-)

No ale to nevadí. Co je ovšem důležitější a co chci hlavně tímto
příspěvkem říci je, že lze následující úvahou dokázat, že vzdálenost
dvou kuliček (molekul), jak tady někdo napsal, nemůže ovlivňovat
hmotnost tělesa jako celku. A to ani chemické složení, ani nic jiného,
co se v té natažené gumě změní oproti gumě nenatažené. NIC ABSOLUTNÍHO,
žádný absolutní parametr a ani parametr relativní měřený v jiné vztažné
soustavě, nemůže tuto hmotnost (hmotnost celku - celého tělesa)
ovlivňovat, prostě nemůže.

Dostávám se k jádru věci. Proč nemůže? Protože těch vztažných soustav
existuje nekonečně mnoho. Tedy každé těleso (každá hmota) má nekonečně
mnoho hmotností. Pro každou vztažnou soustavu má těleso svou vlastní
hmotnost, v každé vztažné soustavě je měřena jedna hmotnost tělesa. Pro
některou soustavu se hmotnost tělesa přemístěním zvětší a pro jinou se
zase zmenší.

Dále pokračuji s popřením tvrzení, že se hmotnost natočené gumičky změní
oproti gumičce nenatočené (nenatažené). Lépe řečeno popřu toto tvrzení v
tom smyslu, v jakém bylo zamýšleno. Nelze zde totiž aplikovat vzoreček
rozdrchmaného pána, protože energie, která se do natočení gumičky vloží
a která se z natočené gumičky opět dostane uvolněním zpátky není stejná
energie, která by mohla ovlivnit hmotnost natočené gumičky jako celku
vůči zemi, protože je tato energie uložena v jiné vztažné soustavě než v
soustavě Země vs gumička. Nýbrž jedná se o vztažnou soustavu jeden konec
gumičky vs. druhý konec gumičky. Tedy celá gumička vůči zemi hmotnost
nezmění, ale změní hmotnost jednotlivé částice hmoty vůči sobě uvnitř
gumičky. Prostě je to jednoduché. Nenatažená gumička, tak jak ji
chápeme, píšu tak jak ji "chápeme", protože o nenatažené gumičce se dá
stejně tak zároveň říct, že je natažená. Pojem nataženost gumičky má
totiž také nekonečné množství vztažných soustav. Kdybychom totiž třeba
tu gumičku zmrazili a přenesli na jinou planetu, po rozmrazení se
zdeformuje protože se naráz bude nacházet v jiném prostředí. Stejně tak
lze vymyslet jakoukoli jinou vztažnou soustavu, třeba soustavu, která už
je stočená jako ta gumička a v této soustavě bude stočená gumička
nestočená a naopak. No prostě je potřeba si uvědomit tu relativitu. Jak
energie, tak hmotnost jsou v tom vzorečku relativní hodnoty a je potřeba
je relativně vnímat.
Takže nelze míchat relativní energii vzniklou stočením gumičky v
soustavě jeden konec vůči druhému konci, s energií gumičky vůči zemi. Ta
energie stočené gumičky se totiž nevybije v soustavě vůči zemi, ale v
soustavě dvou konců. Energie v soustavě gumička vs. Země se natočením
gumičky téměř nezmění a tedy se nezmění ani ta lidsky vnímaná hmotnost,
tedy váha na váze, která měří sílu působení gravitace.
Pořád je to jakási hra se silami. Čili energie (ta hlavní převažující),
protože těch energií je tam také hned nekonečno, ale bavíme se o té
jedné (točivé), se neukládá a neodebírá nikam jinam, než do sil. V
rovnovážném stavu v každé vztažné soustavě má gumička svou hmotnost i
svou energii. Ta kinetická energie rakety nebo hozeného míčku či
čehokoli je také měřená vždy v nějaké vztažné soustavě. Energie gumičky
ať už nestočené nebo stočené je úplně diametrálně odlišná v soustavě
vůči Zemi než v soustavě vůči Jupiteru. Když stočíme gumičku, stočíme
tím nepatrně i Zemi a ještě nepatrněji i Jupiter, ale ne tím, samotným
stočením, protože tu energii na stočení vytváříme ve vztažné soustavě
dvou konců, ale tím, že ta stočená gumička změní pár parametrů i vůči
Zemi a Jupiteru, dotkne se energie gumičky všech soustav, změní se totiž
její tvar, nepatrně i velikost, bez toho to nejde, ale hlavně se změní
vzdálenost jednotlivých parciálních částic gumičky uvnitř a tyto
vzdálenosti se nejvíce změní ve směru od jednoho konce k druhému a ještě
k tomu v hodně zamotané a docela dost dlouhé spirále. Proto v této
soustavě vytvoříme největší energetický rozdíl. A vybije ji hlavně zase
ta síla v této soustavě, tedy částice vnější silou oddálené nebo
přiblížené se budou chtít vrátit do svého rovnovážného stavu a vrátí
energii opět zpátky do stejné soustavy. A nebude to ani Země ani
Jupiter, co se roztočí, bude to třeba ta vrtule letadýlka.

A tak dále a tak dále. O tom by se dalo mluvit nekonečně dlouho ;-)

Závěr:
Ten vzoreček od vlasáče platí ve všech vztažných soustavách, ale
nemůžeme v něm zaplantat E1 s m2, tedy energii ve vztažné soustavě 1 s
hmotností ve vztažné soustavě 2, nýbrž vždy E1 s m1, E2 s m2 atd.

Takže ani ta změna stavu natočené gumičky nemůže být absolutního
charakteru, hmotnost gumičky nemůže ovlivňovat žádný z absolutních
parametrů. Proto se to také celé jmenuje "teorie relativity". Ta změna
hmotnosti je RELATIVNÍ! Čili také celý pojem "hmotnost" je pojem relativní.

Přeji všem pěkný zadumaný večer nebo den, podle toho, kdy si tento
příspěvek budete pročítat, i to je totiž relativní ;-)
Na světě a v běžném životě je mnohem více relativních věcí a vztahů, než
si běžně člověk připouští, protože všechno co jsme se naučili a co známe
je zase vztaženo k nějaké referenci. I zloděj je jednou zloduch a jednou
dobrý člověk. Taky slovo hodně je jednou málo a jindy moc. Atd. atd.
Končím, jinak si ten text kvůli své délce ani nikdo nepřečte a mé velké
úsilí bude mít jen pramalý vliv na člověka :-D

Tomáš Halabala