Zajimavost - komercne dostupne atomove hodiny

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pondělí Březen 11 13:03:18 CET 2019

Nepřipadá mi to jako fake. Už se to tu kdysi probíralo. Rubidiový normál
lze koupit od 160$, bohužel ta rubidiová část v tom bývá vadná. Ale
protože je tím jen dolaďovaný dost dobrý XO (OCXO nebo něco podobného),
většinou nemáte šanci poznat, že to vlastně nefunguje.
To SA.45s je poměrně staré - používá rubidiovou část vyráběnou MEMS
technologií. Vyvinuto to bylo někdy kolem 2004 pro vojenské účely, do
komerce se to dostalo v roce 2011 s předpokládanou cenou kolem 1000$.
Dnešní modely se dají koupit kolem 5000$, zřejmě je vysoká poptávka.
Platíte vlastně hlavně za tu miniaturizaci, ty větší a nenažranější
moduly jsou o něco levnější
https://cz.mouser.com/Search/Refine?Keyword=rubidium&Ns=Pricing|0&FS=True

Dá se koupit ledaco, třeba NIST nabízí kvantový napěťový normál za
zhruba 1/4 M$, ale asi k tomu budete potřebovat ještě ten časový normál.
Dneska mají optický, který udělá chybu 1s za dobu větší než je celé
trvání vesmíru a pracuje se na jaderném, v ultrafialové části spektra,
který bude ještě přesnější.

Mrazík