ZENIT v elektronike 2019 zhrnutie

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Sobota Březen 9 15:56:00 CET 2019

Zdravím osadenstvo,

dovolím si krátke zhrnutie 35. ročníka celoštátneho finále súťaže
mladých elektronikov ZENIT, ktoré sa konalo 11-14. februára v Banskej
Bystrici.

Fotografie nájdete tu: https://photos.app.goo.gl/61xMyKfGor3kiqWP7

Zadania nájdete tu: http://cern.ch/zenit

Na základe vynikajúcich skúseností z predchádzajúceho ročníka, a vďaka
podpore sponzorov a pedagogického dozoru sme mohli elektroniku opäť
zorganizovať v trvaní dvoch súvislých dní. Tento rok sme takisto
zaviedli novú disciplínu a úspešne vyskúšali ďalšiu technologickú inováciu.

Súťaž v predvečer neformálne otvoril odborný seminár o základných
topológiach a návrhu spínaných zdrojov, ktorý pripravili partneri ZENITu
v elektronike, firma Bel Power z Dubnice nad Váhom. Kolegom som vravel,
že sú to najlepší študenti, tak nech ich do prenášky aj aktívne zapoja.
V škole obyčajne všetci sedia a prajú si aby im dali pokoj, tu to bolo
úplne opačné. Študenti sa predháňali kto prvý odpovie na položenú otázku
a s prednášajúcimi aktívne komunikovali.

V rámci prednášky sme pripravili aj praktickú ukážku. Malý DC/DC menič,
ktorý sa najprv vypočítal a potom mohli naživo sledovať priebehy
dôležitých signálov ako funkciu vstupného napätia, zaťažovacieho prúdu,
saturáciu cievky, menič v nespojitom režime bez záťaže, reakciu
ochranných obvodov. Viď foto
https://lh3.googleusercontent.com/KXN1CQqBNqq5fP2y_Gkbh1YYy9x_ZasAB_NUk4JI5fFsyUVayDuWxVnwA_rEyawRfjWUBeWDHPnYfBNEaH_GYWWn8JajYvBBtsoVthRgSWwd4C_XJZdHEdFYdkY6M0YKX8o-2SiP1g=w1428-h953-no

Seminár sa stretol s veľkým záujmom zo strany súťažiacich, s
prednášajúcimi aktívne diskutovali aj po skončení seminára. Vraveli, že
prezentujú aj učia na najrôznejších vysokých školách, ale že takéto
niečo este nezažili... Celkom ma to potešilo. Odborná hodnotiaca komisia
pokračovala v aktívnej diskusii so všetkými sponzormi na hoteli (všetci
sa sťali ako prístavní robotníci).

V utorok ráno sa začalo oficiálne súťažiť. Prvá je tradične teoretická
časť, kde študenti mali odpovedať na 30 otázok z rôznych oblastí
elektrotechniky. Otázky sú už tradične koncipované tak, aby súťažiaci
musel premýšlať v súvislostiach - o aký fenomén sa jedná, ako sa
dopracovať k výsledku, aké sú súvislosti a zákonitosti, ktoré sa uplatňujú.

Zadania testov pre mladších
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/pdf/ZENIT_2019_teoria_B.pdf a
pre starších
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/pdf/ZENIT_2019_teoria_A.pdf

Priemerná úspešnosť bola niečo nad 50%, najvyššia 27,5 bodov z 30.
Odtiaľ pochádza aj začarovaný kruh, ktorý som už posielal.

Po teórii prišla najzaujímavejšia časť... Zaviedli sme novú disciplínu s
názvom "Komplexný projekt v oblasti elektroniky". Vzhľadom na to, že
kvalita finalistov každý rok rastie a všetci sa už dopredu tešia na
sofistikované úlohy, vyskúšali sme zaviesť niečo, kde musia súťažiaci
naplno využiť ich kreativitu a spojiť a zapojiť všetky doteraz získané
vedomosti a skúsenosti. Úlohou bolo navrhnúť elektronický obvod na
základe funkčnej špecifikácie s použitím ľubovoľného materiálu z
poskytnutého skladu (pasívne prvky, integrované obvody, diskrétne
polovodiče atď). Konkrétne zadanie
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/pdf/ZENIT_2019_komplexny_projekt.pdf

Úloha bola navrhnúť obvod, ktorý mal generovať signál s frekvenciou 1 Hz
(presne), striedou 25% (presne) a krátkymi hranami. Výsledkom bolo
niekoľko veľmi rozdielnych riešení, od najjednoduchších ktoré "nejak
fungovali", väčšinou stiahnuté z internetu (na báze 555, tieto riešenia
ale úplne nespĺňali zadanie). Potom základná myšlienka z internetu, ale
dotiahnuté detaily, tak aby spĺňali zadanie (napríklad pridaný invertor,
aby boli dosiahnuté požadované výstupné úrovne). Jeden z nich našiel
srandovné riešenie s operákom.

Potom boli veľmi sofistikované riešenia, ktoré brali do úvahy tolerancie
a parazitné vlastnosti použitých súčiastok s veľmi presnými výsledkami.
Postavil si oscilátor s keramickými kondenzátormi na oveľa vyššej
frekvencii, tú potom vydelil a vytvaroval na striedu 25%. Radosť
hodnotiť :-)

Pár zaujímavých riešení som pridal do fotogalérie. Pozorný čitateľ si
všimne zúfalý pokus, meisterstück, ale aj zjavného arduinistu bez odporu
k ledke. V zadaní je napísané použite šervenú LED, jeden prišiel so
zelenou a tak...

Druhý deň bol celý venovaný praktickej časti, súťažiaci vyrábali
voltmetrové hodiny s týždenným budíkom. Úlohou bolo navrhnúť motív
plošného spoja, fotocestou ho vyrobiť, osadiť a zariadenie oživiť. V
zapojení boli už druhý krát po sebe použité čisto SMD súčiastky,
súťažiaci túto výzvu bez problémov zvládli. Zadanie
http://dvaluch.web.cern.ch/dvaluch/zenit/pdf/ZENIT_2019_Zadanie_praktickej_casti.pdf

Novinkou v 35. ročníku ZENITu bola možnosť po prvý krát v histórii
súťaže použiť obojstranný plošný spoj. Súťažiaci si mohli vopred vybrať,
či chcú pracovať s tradičným jednostranným materiálom, alebo vyskúšajú
novú možnosť. Očakával som tak 2-4 záujemcov, nakoniec ich bolo myslím
15. Takmer polovica súťažiacich si vybrala zložitejšiu a prácnejšiu
cestu, napriek tomu, že z toho nemali žiadnu výhpdu. Každý robil
obojstrannú dosku prvý krát, len po našej inštruktáži, zvládli to naozaj
perfektne.

Kvalitu návrhov môžete posúdiť na fotkách, obzvlášť by som dal do
pozornosti toto
https://lh3.googleusercontent.com/RFrwg7zWXTByhFKco4-voeH8kLdGBlW4OaSkOi5IAzbqFt3-diTNPuqaqBN1Rqh2EZ57gMpc8O7cSyoUcNdmMe9TiwiWBY4tdWfpgDMPYZbM4JcnY4z3dySIFgeuWI0Urm_P12gPww=w1428-h1072-no

nádherná práca, jednak návrh dosky, ale aj spracovanie, kvalita osadenia
a spájkovania.

V zadaní bolo napísané, že sa jednostranné dosky nemajú vŕtať a všetko
musí byť osadené na jednej strane. Niekomu to ale nestačí ani napísať a
12 krát pripomenúť
https://lh3.googleusercontent.com/ThBTwL3SsF1_f0A_ZIm0tlkjX_5Zvs3GvL_D8NoA-EeRVlprG56RnurjudjEjGe36KovnZdW0SRWIYCXOWK9MJfj_uIXb5PlzelC7DdOSQ2eo3fceUS7Iz78OVPxCFRjXc8Fb7Yo2g=w1924-h1283-no

ale aspoň farebne označil zbernice. Jeden ma ale vyložene nasral.
Vraveli sme im, že jednostranné sa nevŕta, a na doske musí byť čitateľný
text, aby vedeli ktorou stranou dať fóliu do osvitky. Tie texty mali v
súboroch zadania. Tento dement texty vymazal, dosku vyvŕtal aby následne
zistil, že to má zrkadlovo.

https://lh3.googleusercontent.com/X0Pql83R8kJ8UggaguootcuiN-ScSb8wcEEN1HDbL8Zg_-DltB4pWNdbQyceNPF0gFGFHtRa2XbaMUQIaKcPDNpjDxyJhwm-Q_arJa8XJK4qqhsbuNpRz3IKejPklbJ7tp0lVG8rGw=w1924-h1283-no

Čo urobil? Namiesto toho aby sa ozval hocikomu z tých 10 ľudí čo ich tam
celý deň obskakovalo volal riaditeľovi jeho školy, že je zlé zadanie.Ten
potom volal organizátorovi zenitu, ktorý tam na nás vletel, že čo tam
robíme. Tak sme zistili čo sa deje, mladý proste ignoroval všetko čo sme
im hovorili, tak to posral. Tri dni po skončení súťaže mi volala
zástupkyňa z ich školy, že sme ublížili ich žiakovi. Tak som trpezlivo
vysvetlil a bola veľmi prekvapená, že mi rozumie, a tieto informácie od
žiaka vôbec nedostala a že sa ospravedlňuje...

Všetci šiesti víťazi vyhrali indukčné spájkovacie stanice Metcal so
štadndardným aj ultra jemným hrotom.

Na záver by som sa veľmi rád poďakoval sponzorom, ktorých je aj tu na
konferencii niekoľko. Ich príspevky a pomoc nám umožňujú robiť veci
dobre, používať sofistikované materiály a pomôcky a doslova urobiť z
celej súťaže oslavu tvorivosti, vedomostí, hackovania a elektroniky
všeobecne. Študenti sa vždy nevedia dočkať nasledujúceho ročníka.
Niektorí si dokonca priniesli tie stolové multimetre, ktoré sme stavali
minulý rok. V 3D vytlačenej krabici, okalibrované buď v metrologickom
ústave, alebo si našli v okolí presný multimeter.

Srandovné je, že sponzori nie len prispeli finančne, alebo materiálom,
ale boli celý čas prítomní na mieste. Takže sme ich aktívne zapojili aj
do priebehu súťaže. A nielen že neprotestovali, ale ešte sa im to aj
páčilo :-))))

Takže možno znova o rok priatelia....

b.