transformator temperature class

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Březen 8 00:05:34 CET 2019

Tak, tak... šidí to a ne že ne. Je třeba se zamyslet a když mám vyrobit 2W
trafo, nemůžu ošidit ani jádro, ani vinutí - naopak je třeba proti
standardnímu výpočtu předimenzovat.

Možná znáte signálkové trafo 24V / 2VA - zalité také v plastu, má po obvodu
4 šrouby. označení TR2
http://www.elektroodbyttp.cz/obrazek/6be4f29b-4dae-4143-990e-faa33276c041.jpg
To je naprosto studené, v klidu ( bez zátěže ) nehne elektroměrem.   To
ještě tatíci dokázali spočítat, nešidit a poctivě  vyrobit.
Má průřez sloupku cca 2x1,2cm, což odpovídá (dle běžných vztahů pro výpočet
transformátorků) výkonu okolo 5W.
Příklad toho, že to jde, když se chce.
V dobách studia jsem s těmito tráfky dělal konzervátory na autobaterie. V
dobách předrevolučních to byl hit a pro mě skromný zdroj příjmů :-)
Do série se sekundárem se dala jediná KY703 a žárovička 12V/2W  a rovnou na
autobaterii pomocí palubního konektoru.
http://www.fprik.net/x003.html
Takže to jádro bylo ještě stejnosměrně sycené, ale  nikdy jediné trafo
neodešlo.

  Já pro malé aparátky a různé měřáčky, nabíječky a udělátka ze sítě
napájené mám v oblibě zvonková trafa.
Mám zásobu těchto rumunských:
https://rodsolid.rezk.cz/obrazky/zvonkove-trafo.jpg
Primární a sekundární cívky jdou od sebe úplně oddělené - na C jádru  na
každé  straně sloupku jedna.
Primární proud se trochu liší podle toho, jak kdo asi zastavil mašinu co
motala tu primární cívku, ale vždycky je do  max  0,5mA.
 Přičemž upravený "lídlometr" ( bočník 10x menší )  ukáže 0,1 W a střídá se
s 0..
A co je důležité, nevadí zkrat na výstupu a díky konstrukci na C sloupku je
minimální rozptylové pole.