[OT:] Energie v gumovem svazku

Pavel Troller patrol na sinus.cz
Čtvrtek Březen 7 10:58:33 CET 2019

Zdravím,
  já si myslím, že ta energie v gumě je uložena v chemických vazbách.
Jednotlivé atomy tvoří molekuly a v nich mají od sebe určité
vzdálenosti. Pružné materiály jako guma obvykle obsahují polymerní, tj.
dlouhé molekuly, které jsou navíc různě provazbené mezi sebou. Při
určité vzdálenosti je v té vazbě minimum energie. Při zkracování vzdálenosti
(stlačováním gumy) bude energie stoupat a při prodlužování (natahování gumy)
taktéž. Pokud to přeženete, vazba se stane nestabilní, přetrhne se, energie
se uvolní a vybije do ostatních vazeb, které se také stanou nestabilní atd.,
takže přeženete-li to, guma se naráz přetrhne v jedom místě, kde zrovna
tento proces nastal.
  No a dle toho E=mc^2 bude každá ta vazbička mezi 2ma atomy vážit o
nějaký zlomek attogramu více, bude-li delší než "optimální" :-).
  Zdraví Pavel