Ultrasonic Generator M048N

Pondělí Červenec 8 10:59:55 CEST 2019

a víte o tom, že ten ultrazvuk má ve vzduchu z principu omezený dosah?
Ještě jako studenti jsme s kamarádem chtěli dělat bezdrátové spojení
právě pomocí ultrazvuku. Výsledky byly tehdy pro nás nepochopitelné. Na
kmitočtu 25 KHz výškový reproduktor proti mikrofonu, dosah asi 15 metrů.
Reproduktor s 60 cm parabolickým zrcadlem měl dosah asi 25 metrů a po
přidání druhého zrcadla k mikrofonu se dosah zvednul asi na 40 metrů.
Čekali jsme kilometry :-( Problém je, že vlhkost ve vzduchu způsobuje
útlum vyšších kmitočtů. Nějaké stanovení součinitelů útlumu jsem našel tady
https://shop.normy.biz/detail/17868
pokud máte přístup k normám, ale je to pro akustiku, takže do 20 KHz.
Pokrýt parkoviště na 40 KHz to bych neviděl ani náhodou, i na 25 KHz to
bude dost problém a to zase při vyšším výkonu bude řadě jedinců (zvláště
těm mladším) dost vadit. Leda spousta repráčků po pár metrech, ale tohle
řešení se vám asi nebude líbit.
Jo a šumy z audio zesilovače omezíte horní propustí, jak se dává k
výškáčům do výhybek. Integrované zesilovače mají dneska vstupní šum pod
10 uV. Když mu ve zpětné vazbě omezíte zesílení pod 20 KHz, neměl by
jste z toho nic slyšet a nemusíte řešit ani tu horní propust na výstupu.
Ale pokud v reproduktoru  bude něco "drnčet" - typicky zrníčko prachu
nadskakuje a membrána ho odrazí jednou za několik period, bude vám už
ten reproduktor generovat subharmonické ve slyšitlném pásmu.

Anděl