Mereni na bocniku zdroje [bylo Re: Jak na kalibracni krivku?]

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Úterý Leden 29 15:38:00 CET 2019

Ta koncepce s pomocným zdrojem "ukotveným" na kladném pólu výstupu mě
docela zaujala. Přiznám se, že některé věci v tom moc nechápu - např.
čím se otevírá ten řídící darlington, ale to celkem není podstatné,
patrně je to výsledek mnoha pokusů.
Je tam ale při tom měření proudu trochu zádrhel, pokud to chcete mít
opravdu přesně. Dovolil jsem si proto připojit malý ilustrační obrázek.
Je z něj vidět, že proud bočníkem není roven proudu v zátěži - vždy se
tam bude nějak plést budící proud těch tranzistorů. Protože nevím jak
jsou otvírány, nakreslil jsem obě možnosti - to vlevo řídí úplně OZ
napájený z pomocného zdroje, vpravo jsou tranzistory "nějak" přiotevřeny
z hlavního zdroje a OZ je jen uzavírá. To je zřejmě ten realističtější
scénář. Bohužel bude ale v tomto případě ten "rušivý" proud o něco
větší. Protože je to darlington, nebude to moc, ale odhadem to může pár
mA udělat. Když se nad tím zamyslíte, tak tohle bude silně závislé jak
na výstupním a vstupním napětí a také na proudovém odběru, takže nějak
to matematicky kompenzovat asi nepůjde.
Každopádně koncepce je to zajímavá, pokud by se tam daly místo
bipolárních tranzistorů výkonové MOSFET, patrně by tento problém zmizel
a dokonce je můžete spojit paralelně i bez těch odporů v emitorech -
mají snahu při zahřátí vyrovnávat rozdíl ve výkonové ztrátě automaticky.
Jenže by se to muselo celé úplně překopat a to asi nechcete.

Mrazík