Jak na kalibracni krivku?

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Leden 26 17:37:02 CET 2019

No jo, ale když máte základní rozsah měření 3A, pak rozdíl 10mA u
10.bitového převodníku je změna o 3, čili vše v rámci udávaných
nepřesností. Ne, že by to nešlo měřit přesněji průměrováním opakovaných
měření, ale to už chce dost důkladnou analýzu toho, co vlastně měříte.
Aby tahle metoda fungovala, musí být na vstupu AD určitý šum. Nějaký šum
přes 1 bit rozlišení tam bývá téměř vždy, je však otázkou zda může
měření při opakování zpřesnit nebo naopak úplně rozházet.
Obvykle se tedy před dalším kouzlením s daty snažím analyzovat surová
data z převodníku. Pokud má při stabilním vstupu šum normální rozdělení,
pak lze spočítat rozptyl a z toho odvodit jaké by mohlo být upřesnění
měření. Chce to minimálně pár tisíc vzorků a to opakovaně pro různé
hodnoty vstupu. Čili je s tím dost práce.
Další co musíte vzít do úvahy je, že to bude hodně courat s teplotou. A
to jak offset, tak referenční napětí. Offset bude zlobit více na malých
hodnotách, reference na spíš na velkých. A s tím je ještě větší práce
než s tím zpřesňováním měření.
Za sebe bych tedy řekl, že otázka zda použít map() nebo si to udělat po
svém je až na posledním místě. Těch možností, pokud si chcete hrát, je
víc - nafitovat na kalibrační data polynom vyššího stupně, místo
lineární interpolace použít kubické splajny nebo se na to vykašlat a
použít vhodnější hardware.

Mrazík