Nova spajkovacka (T12)

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Středa Leden 2 19:49:33 CET 2019

Jak tak čtu tuhle diskusi, tak zlatá trafopáječka:-)

Hrot se přes 2 odpory 1M spojí s Cu páskou nalepenou na rukojeti a je tak zajištěno vyrovnání potenciálů s čímkoli čeho se dotýkám. Samozřejmě zbyde nějaký kapacitní proud, ale ty dva závity nemaj moc velkou plochu, takže v této kategorii jasný vítěz:-)

Mám doma dvě trafopáječky, jednu s uvedenou úpravou a rychlehřejícím hrotem, druhou s klasickým, když chci větší výkon. Pak mám ještě dvě mikropáječky, 200W klempířskou a gril. Nejvíc součástek jsem připájel grilem, nejmíň mikropáječkama, nejčastěji používám tu antistatickou trafopáječku.

A v DDM máme trafopáječky a mikropáječky v “bezbedýnkovém” provedení. Ty se mi velmi líbí, vlastně nevím, proč, když to takhle dokázali soudruzi z NDR, nejsou dnes všechny mikropáječky takové. Hrot mají teda natvrdo spojený s PE, tepelné parametry průměrné.

PH

From: Vláďa Anděl
Sent: Wednesday, January 02, 2019 2:44 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Nova spajkovacka (T12)

Pokud jde o ESD, ERS50 má problém v tom, že je tam mustkovy usměrňovač. Hrot je v každé půlvlně spojený s jiným koncem trafa a ještě je tam tyristor, který spíná až kus po začátku periody. Takže na hrotu máte 24V a nic moc s tím nenaděláte. Jo, máte tam uzemňovací svorku, ale zase uzeměným hrotem se obvykle nemůžete hrabat v zapnutém zařízení. Musíte na to neustále pamatovat. Řešení je jak to mám já, hrot napájet střídavým napětím z trafa. Ten jeden konec trvale spojený s hrotem a tam už se kapacitní proudy dají vykompenzovat. Mám tady ještě starou MP01 s ručkou ERS50. Tam je ještě trafo dělané poctivě, má stínění mezi primárem a sekundárem.

Anděl