Railgun

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Prosinec 7 21:26:46 CET 2019

Já se k tomu možná dostanu, ale hraju si s tím jen tak pro zábavu.
Dneska jsem celý den tvořil skript v pythonu, který umí z lagranžiánu
vytvořit ty Hamiltonovy kanonické rovnice, je to asi 20 řádků kódu, ale
musí se to vymyslet, protože takovou blbostí se zatím nikdo nezabýval. A
je to docela škoda, že nás to ve škole nenaučili. Nedovedu si představit
jak bych počítal třeba jen ten railgun jen se znalostí fyziky z FELu.
Muselo by se počítat magnetické pole vedení, Lorenzova síla působící na
příčku, zpětně indukované napětí v té příčce - to je docela na hlavu.
Teoretická mechanika jen na základě úvah o energii a kam se tak může
nebo spíš nemůže ztrácet tohle umí o hodně elegantněji. Když se na to
podíváte, je to jen pár jednoduchých vztahů pro energii, které zřejmě
učí už na střední škole, žádně Maxwellovy rovnice, žádná Lorenzova síla,
to z toho vyleze tak nějak samo o sobě.  Sice je to dost abstraktní, ale
funguje to. A pro numerické simulace vlastně nic jiného než Hamiltonův
formalizmus (přesněji Lagrangeův také, ale není lepší) v podstatě
nefunguje. Což je v době počítačů dost podstatné. Ale ani tak se to
běžně na VŠ technického zaměření neučí. I když ta numerika metodou
Runge-Kutta asi ano, ale to je vám naprd, když nemáte solidní vstup.
Je to dost škoda, já osobně jsem dělal v prehistorické éře
mikroelektroniku, což je spousta kvantovky, ale nikdo se nenamáhal nám
dát základy teoretické mechaniky, což je pro kvantovku základ, bez toho
se prostě dělat nedá. Přitom je to kurs na jeden semestr. A zřejmě to
tak trvá dodnes. Metoda nekecej a počítej, to mě dost štve, lidi by měli
alespoň zhruba vědět, co dělají. V computer science to funguje obdobně,
nikoho už dneska nezajímá, jak to ta aritmeticko-logická jednotka dělá,
vytvoříme abstraktní typy, nad tím nějakou algebru a čert vezmi výkon.
To jsem se nějak rozkecal ...

Mrazík