Re: Mech: řezání závitů do nerezu

Aleš Procháska prochaska na divesoft.cz
Úterý Srpen 27 20:29:45 CEST 2019

Já jsem si oblíbil na ruční řezání ethanol nebo isopropyl, v CNC stroji emulzi minerálního oleje a obojí jde krásně, to ale mluvím o tvrdých slitinách hliníku. Do té chladičoviny to asi bude horší, ale zkušenost nemám, jen tipuju, že ta řezná kapalina bude vhodná. Osobně bych na to asi použil spíš tvářecí závitník, ten je na měkké materiály lepší (ale nutně vyžaduje mazání emulzí nebo olejem).

Aleš Procháska

 Od:   Vláďa Anděl <vaelektronik na vaelektronik.cz>
 Komu:   <hw-list na list.hw.cz>
 Odesláno:   27.8.2019 20:11
 Předmět:   Re: Mech: řezání závitů do nerezu

Když jsou tady odborníci strojaři, také       bych se zeptal. Často řežu závity M3 do hliníku (chladičové       profily). Kdysi mi někdo tvrdil, že hliník by se při obrábění měl       mazat lihem. Zkoušel jsem to modelářským palivem (metylalkohol s       ricínovým olejem) a nebylo to nic moc. Teď na to používám       teflonovou vazelínu Ravak a zdá se mi to lepší. Molyku mám sice       taky, ale práškovou a když v ní omatlám závitník, nevidím v tom       velký rozdíl.  Při tom řezání závitů mi dost záleží na tření. Řežu       závity do slepé díry a mám nastavený kroutící moment tak, abych na       konci neulomil závitník.  Když je tření velké (tupý závitník nebo       špatné mazání), nechce to pak se závitníkem točit. Byla by ta       řezná kapalina lepší?
Anděl