RE: NF radiové vlny

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Úterý Srpen 13 09:12:32 CEST 2019

Su tam A/D prevodniky 1Ms/s t.j. rozlisenie 1us v case
(300m v priestore) z coho vychadza aj presnost lokalizacie. Metoda TDOA
ktora sa tu pouziva je o to presnejsia o co je viac stanic
(rastie pocet nelinearnych rovnic) takze vo vysledku
je presnost este vyssia ako 1us.

j.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Šerých Jakub
Sent: 12. augusta 2019 20:23
To: HW-news
Subject: RE: NF radiové vlny

Mám přijímač v síti www.blitzortung.org  a je naprosto neuvěřitelné, z jakých vzdáleností to dokáže blesky detekovat. Občas chytám například blesky až z Tichomoří (nejlepší "výhled" mám na jihovýchod). Tyhle vzdálenosti chytám i přes to, že jsem v silně zarušené Praze, a přijímač s anténou mám ještě navíc uvnitř panelákové železobetonové kotelny.
http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.phpbo_page=statistics&bo_show=station&bo_sid=1027&bo_page=statistics&bo_show=station&bo_sid=1027
Konkrétně používám smyčkovou (magnetickou) anténu vyrobenou tak, že jsem natáhl cat5 kabel kolem kříže z 2m dlouhých dřevěných lišt a propojil jsem vodiče na koncích kabelu tak, aby to dělalo 8 smyček. Tyhle antény jsou dvě na sebe kolmé.  V přijímači jsou jen dva nf zesilovače (dva kolmé kanály), AD převodník a GPSka měřící přesný čas. Celé to vyhodnocuje nějaká deska s ARMem, vyfiltrují se z toho kmitočty v pásmu tuším 30kHz, na kterých je aktivita blesků nejvýraznější a pokud procesor vyhodnotí navzorkovaný děj za něco, co je podobné aktivitě blesku, pošle ho spolu s přesným časem na centrální server. Tam se schází takovéhle vzorky od všech stanic (jsou jich po světě řádově stovky), korelují se průběhy, a pokud se najde stejný blesk z více stanic, porovnávají se časy příjmu a z toho se určí lokalita.
Měření je velmi přesné, kdysi jsem si nějak nechal vykreslit statistiku blesků na vysílači Krašov (už si moc nepamatuju, jak se to dělalo, ale pro účastníky Blitzortung je nějak zpřístupněná databáze, za které se dají sosat libovolná data a myslím, že jsem to pak zpracovával va Wolfram Mathematice) a nad vysílačem byl opravdu výrazný úzký peak bleskové aktivity.

Jakub Šerých