Re: Rozšíření NAS úložiště QNAP TS-212 o větší disky

Sobota Srpen 3 09:36:05 CEST 2019

On 1 Aug 2019 at 14:27, Ondřej Pavelka wrote:
> Pokud tomu dobře rozumím, pak mám v původně funkčním NASu oddělat jeden
> disk, dát tam nový, počkat na rebuild, potom ho vydělat a dát tam druhý 4TB
> a počkat zase na rebuild.
> Až budu mít takto zrebuildovaný na oba nové 4TB, tak tam mám dát oba 4TB
> (mající však pouze oddíl 2TB) a nechat expandovat velikost tohoto oddílu na
> plné 4TB...

Nene, takhle ne. Tímhle postupem by NAS po nasazení obou 4TB disků zjistil, že jsou
z různých časů a i když by se třeba logicky v obsahu souborů nic nezměnilo, už
samotný druhý rebuild (s odpojeným prvním velkým diskem) znamená změnu do metadat na
poli. Takže pak by oba velké obsahovaly různá data a tedy by NAS chtěl rebuildovat z
jednoho 4TB na druhý 4TB (nejspíš z toho druhého, "novějšího" na první), pokud by je
rovnou neoznačil oba za degradované disky z různých svazků a navzájem zreplikovat to
odmítl nebo aspoň hodně brblal (vždycky se má replikovat na prázdný disk, jenže tady
jsou oba použité).

Správně se to mělo udělat takhle: Když bych označil disky 2A 2B 4A 4B, tak postupně:
původní stav: 2A+2B
vyndat 2A a zandat místo něj 4A: 4A+2B
rebuild (mělo by to nabídnout samo)
vyndat 2B a zandat místo něj 4B: 4A+4B
rebuild (mělo by to nabídnout samo)
natáhnout velikost svazku ze 2 TB na 4 TB.

> Mám samozřejmě oba původní 2TB disky, takže když je vrátím zpět, mělo by
> to jet. Zkusím tedy ty nové 4TB smazat a provést to ještě všechno jednou.
Nejsem si zrovna jistý, jak to tenhle konkrétní NAS ustojí. Po těch postupných
replikacích se na ten později vyndaný 2TB už zapsalo, že se s polem něco děje, takže
když se dají dohromady dříve a později vyndaný 2TB, už budou mít rozdílná data
(metadata). Očekával bych, že to NAS ohlásí jako nekonzistenci a bude se to snažit
opravit, ale obával bych se toho, že to nezvládne a data totálně roz... ehm rozbije.

Spíše bych v této situaci zvolil bezpečnější postup, protože to už je tak trochu
nakopané. Předpokládám, že se datově od začátku experimentů nic neudělalo, takže oba
staré, 2A i 2B mají všechna data "stejná" z uživatelského pohledu. 2A je ve stavu,
kdy tam ještě byly oba dva staré, 2B sice taky má všechna uživatelská data, ale
kvůli už proběhlých operacích s novými 4TB disky bude mít logickou strukturu už
trochu pozměněnou, takže na obnovy bude lepší vzít ten první, 2A.

Takže:
Zapojit do NAS pouze 2A (2B nechat stranou). Jinam ("pomocný počítač") připojit
jeden nový 4TB ("4A"), naformátovat a okopírovat na něj souborově všechno
(standardní záloha ze sice degradovaného, ale živého pole). Odpojit 4A z pomocného a
dát stranou. Připojit k pomocnému druhý 4TB ("4B") a naformátovat. Odpojit 4B z
pomocného a připojit ho do NAS. Nechat rebuildovat RAID1 (disky 2A+4B), po skončení
namátkově ověřit, že z pohledu uživatele zvenku obsahuje vše. Připojit 2B k
pomocnému, naformátovat a souborově nakopírovat vše z pole. Odpojit 2B z pomocného a
dát stranou. Vypojit 2A z NAS a odložit stranou. Připojit 4A k pomocnému a
smazat/zformátovat. Odpojit 4A z pomocného, připojit k NAS a nechat rebuildovat na
výsledný stav 4A a 4B v NAS.
Takto sice udělám několik akcí "zbytečně", ale budu mít v každé chvíli k dispozici
zálohu vně pole a zároveň stále možnost oživit pole, kdyby se při rebuildování něco
nepovedlo.

D.O.