hot wire anemometr

Aleš Procháska prochaska na divesoft.cz
Neděle Září 23 09:17:56 CEST 2018

S tímhle jsem si před lety hrál, použil jsem žárovičku do kapesní svítilny (jestli se to ještě vůbec dá sehnat :-)) s odstraněnou baňkou. Fungovalo to v režimu konstantního napětí i konstantního proudu, zcela jednoduché zapojení a úžasně citlivé právě pro velmi malé rychlosti proudění (dal se tím detekovat třeba pohyb osoby v místnosti). Ovšem zjevně bude nutné to po vyrobení individuálně zkalibrovat - což by zase mohlo být docela pěkné zpestření té práce, vymyslet a provést postup kalibrace je vždycky pěkná výzva :-)

Aleš Procháska

 Od:   Petr Zapadlo <zapik na email.cz>
 Komu:   <hw-list na list.hw.cz>
 Odesláno:   23.9.2018 8:30
 Předmět:   hot wire anemometr

Zdravím,

syn přišel s nápadem, že bude do fyzikálního semináře analyzovat
komínové proudění.

teploměry a tlakoměry nejsou problém, ale zdá se, že bude trochu problém
měřit rychlost proudění. Protože předpokládáme v jeho modelu malé
rychlosti, nechceme použít nic s mechanickým principem - vrtulky, ani
nic založené na měření tlaků před a za překážkou, protože by to
negativně zasahovalo do měření zbytku. Ideální by byl hot wire
anemometr, nicméně průzkumem po internetu jsem neodahlil žádné
použitelné projekty a nebo připravená čidla.  Vždy jen obecný článek buď
s teorií  anebo bez jen s konstatováním, že by to mělo jít.  Kdysi dávno
(>20let) vyšel v AR nějaký článek na konstrukci téhož s vláknem ze
žárovky, ale dohledat nějak nemohu.

Cílem je analyzovat  fyzikální jevy kolem komína a ne vývoj čidla
proudění, proto bych rád neobjevoval slepé uličky a využil zkušenosti
již nalezené.

Nevíte o nějakém projektu, který by byl založen na dostupném senzoru (s
dostupným datasheetem) a nebo na nějaké běžné věci (vlákno žárovky,
termistor a pod) ?

Díky

Petr