Re: Spálená dioda v PWM regulátoru.

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Říjen 1 14:03:00 CEST 2018


Tam se prostě střídá doba kdy proud prochází FETem a diodou. A dioda pak topí prostě proto, že skrz ní prochází proud. Teoreticky by mohla topit i kvůli tomu že je pomalá, ale podle R a C na schématu předpokládám, že frekvence bude malá. Nevím kolik žere motorek do stěrače, ale předpokládám, že ve schematu uvedená 1A dioda se na to prostě nehodí a vyhořela by i kdyby byla jen mezi motorem a baterkou a žádné PWM tam nebylo.

Takže, aby se dioda neupekla, musí být dimenzována na správné U a I, pokud je spínání poněkud častější než na uvedeném schématu, měla by být i rychlá, aby se na ní pálilo jen Uf*If a ne ještě Ucc*Irr*trr (tedy ono se to tam pálit bude, ale při trr<<T to bude zanedbatelné). Pak je samozřejmě otázka, zda to zvládne uchladit, takže se vyplatí snížit Uf použitím předimenzované shottky a případně i přidat chladič.

Jestli tam chlazení diody není řešené, tak asi výrobce předpokládal napájení odporové zátěže, pak by dioda sloužila jen k omezení špiček z rozpínání indukčnosti vedení a proud by skrz ní procházel zanedbatelnou dobu.

PH

From: Jan Kuba 
Tam nejde o proudové dimenzovani, ale o ztrátovy výkon. Ta dioda topí, musí se odvádět teplo.  A v určitém režimu může být ztrátový výkon na té diodě větší, než na tom FETu. Dost záleží na charakteru zátěže. 
Jistě by přežila i ta původní dioda, pokud by byla dobře chlazená...

Já bych využil stávající chladič a nějakou  diodu v TO-220 přišrouboval třeba z druhé strany.
Ten elyt ( blokovací - napájení )  bouchnul nejspíš poté, co se přerušila ta dioda paralelně k motoru a ty proudové špičky pak tekly napájením.... 

po 1. 10. 2018 v 11:36 odesílatel Martin Hanek <martin na hanek.net> napsal:

  Hmm to tam nenarvu, FET snese až 75A. Trafo dá 4A, pojistka na sekundáru má 6A. 

Martin HanekDne 1.10.2018 v 11:24 Krucinsky, Ladislav napsal(a):

Ta dioda by měla být proudově dimenzována obdobně jako ten FET.


-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of jurp
Ono nejde jen o diodu. Ale to teplo z diody jak se v ni mari ztratovy vykon, se
musi nekam vyzarit. Takze pokud na to neni dimenzovany PCB s velkyma
plochama od padu, tak vetsi dioda jaksi moc nepomuze.


Dne 1.10.2018 v 11:04 Martin Hanek napsal(a):Diodu jsem identifikoval jako SR560, schottky 5A/60V. Na stejné desce jsem na 
různých webech viděl také diodu 10A10, což je obyčejná 10A/1000V.
Dám tam nějaké co snesou větší ztrátový výkon.

Martin Hanek

Dne 1.10.2018 v 10:44 Jan Kuba napsal(a):
Proudové špičky vznikající na indukčnosti kotvy při přerušení proudu fetem  ( 
mají obrácenou polaritu než napájení )  mají takovou energii, že to dioda 
nevytopila  ....

po 1. 10. 2018 v 9:47 odesílatel Martin Hanek <martin na hanek.net 
mailto:martin na hanek.net> napsal:

    Dobré dopoledne,
    mám PWM regulátor pro 12V DC motory:
    http://www.uxcell.com/pwm-output-ccm5n2-motor-speed-controller-governor-10v-12v-24v-30v-120w-p-514057.html
    Je tam NE555, FET IRL2203N, dioda cca 3A antiparalelně k motoru + další
    součástky.

    V sobotu jsem jej půjčil známému, točili s tím celý den prase na rožni,
    motor 12V ze stěračů.
    Jelo jim to celý den, na konci prý zasmrdělo, něco bouchlo a přestalo to
    jet. Byla totálně upečená dioda antiparalelně k motoru, totálně černá,
    nafouklá a prasklé pouzdro podél. Taky vybouchl kondík 220u/35V co je
    vedle LED diody. To asi bylo tím teplem. Princip zapojení je zde:
    https://www.electronicshub.org/wp-content/uploads/2015/08/Speed-Control-of-DC-Motor-Circuit-Diagram.jpg

    Čím to, že se ta dioda upekla?
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20181001/623cc040/attachment.html>


Další informace o konferenci Hw-list