<HTML><HEAD></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>Tam se prostě střídá doba kdy proud prochází FETem a diodou. A dioda pak 
topí prostě proto, že skrz ní prochází proud. Teoreticky by mohla topit i kvůli 
tomu že je pomalá, ale podle R a C na schématu předpokládám, že frekvence bude 
malá. Nevím kolik žere motorek do stěrače, ale předpokládám, že ve schematu 
uvedená 1A dioda se na to prostě nehodí a vyhořela by i kdyby byla jen mezi 
motorem a baterkou a žádné PWM tam nebylo.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Takže, aby se dioda neupekla, musí být dimenzována na správné U a I, pokud 
je spínání poněkud častější než na uvedeném schématu, měla by být i rychlá, aby 
se na ní pálilo jen Uf*If a ne ještě Ucc*Irr*trr (tedy ono se to tam pálit bude, 
ale při trr<<T to bude zanedbatelné). Pak je samozřejmě otázka, zda to 
zvládne uchladit, takže se vyplatí snížit Uf použitím předimenzované shottky a 
případně i přidat chladič.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Jestli tam chlazení diody není řešené, tak asi výrobce předpokládal 
napájení odporové zátěže, pak by dioda sloužila jen k omezení špiček z rozpínání 
indukčnosti vedení a proud by skrz ní procházel zanedbatelnou dobu.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>PH</DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV><FONT size=3 face=Calibri></FONT> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=honza.kuba@gmail.com 
href="mailto:honza.kuba@gmail.com">Jan Kuba</A> </DIV></DIV></DIV></DIV>
<DIV 
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV dir=ltr>Tam nejde o proudové dimenzovani, ale o ztrátovy výkon. Ta dioda 
topí, musí se odvádět teplo.  A v určitém režimu může být ztrátový výkon na 
té diodě větší, než na tom FETu. Dost záleží na charakteru zátěže. 
<DIV>Jistě by přežila i ta původní dioda, pokud by byla dobře chlazená...<BR>
<DIV>Já bych využil stávající chladič a nějakou  diodu v TO-220 
přišrouboval třeba z druhé strany.</DIV></DIV>
<DIV>Ten elyt ( blokovací - napájení )  bouchnul nejspíš poté, co se 
přerušila ta dioda paralelně k motoru a ty proudové špičky pak tekly 
napájením.... </DIV></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV class=gmail_quote>
<DIV dir=ltr>po 1. 10. 2018 v 11:36 odesílatel Martin Hanek <<A 
href="mailto:martin@hanek.net">martin@hanek.net</A>> napsal:<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE class=gmail_quote 
style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: #ccc 1px solid">
  <DIV bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">Hmm to tam nenarvu, FET snese až 75A. 
  Trafo dá 4A, pojistka na sekundáru má 6A. <BR><PRE class=m_-8307236131270653038moz-signature cols="72">Martin Hanek</PRE>
  <DIV class=m_-8307236131270653038moz-cite-prefix>Dne 1.10.2018 v 11:24 
  Krucinsky, Ladislav napsal(a):<BR></DIV>
  <BLOCKQUOTE type="cite"><PRE class=m_-8307236131270653038moz-quote-pre>Ta dioda by měla být proudově dimenzována obdobně jako ten FET.


-----Original Message-----
From: Hw-list [<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-freetext href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target=_blank>mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</A>] On Behalf Of jurp
Ono nejde jen o diodu. Ale to teplo z diody jak se v ni mari ztratovy vykon, se
musi nekam vyzarit. Takze pokud na to neni dimenzovany PCB s velkyma
plochama od padu, tak vetsi dioda jaksi moc nepomuze.


Dne 1.10.2018 v 11:04 Martin Hanek napsal(a):</PRE>
    <BLOCKQUOTE type="cite"><PRE class=m_-8307236131270653038moz-quote-pre>Diodu jsem identifikoval jako SR560, schottky 5A/60V. Na stejné desce jsem na 
různých webech viděl také diodu 10A10, což je obyčejná 10A/1000V.
Dám tam nějaké co snesou větší ztrátový výkon.

Martin Hanek

Dne 1.10.2018 v 10:44 Jan Kuba napsal(a):
</PRE>
      <BLOCKQUOTE type="cite"><PRE class=m_-8307236131270653038moz-quote-pre>Proudové špičky vznikající na indukčnosti kotvy při přerušení proudu fetem  ( 
mají obrácenou polaritu než napájení )  mají takovou energii, že to dioda 
nevytopila  ....

po 1. 10. 2018 v 9:47 odesílatel Martin Hanek <<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-abbreviated href="mailto:martin@hanek.net" target=_blank>martin@hanek.net</A> 
<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-rfc2396E href="mailto:martin@hanek.net" target=_blank>mailto:martin@hanek.net</A>> napsal:

    Dobré dopoledne,
    mám PWM regulátor pro 12V DC motory:
    <A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-freetext href="http://www.uxcell.com/pwm-output-ccm5n2-motor-speed-controller-governor-10v-12v-24v-30v-120w-p-514057.html" target=_blank>http://www.uxcell.com/pwm-output-ccm5n2-motor-speed-controller-governor-10v-12v-24v-30v-120w-p-514057.html</A>
    Je tam NE555, FET IRL2203N, dioda cca 3A antiparalelně k motoru + další
    součástky.

    V sobotu jsem jej půjčil známému, točili s tím celý den prase na rožni,
    motor 12V ze stěračů.
    Jelo jim to celý den, na konci prý zasmrdělo, něco bouchlo a přestalo to
    jet. Byla totálně upečená dioda antiparalelně k motoru, totálně černá,
    nafouklá a prasklé pouzdro podél. Taky vybouchl kondík 220u/35V co je
    vedle LED diody. To asi bylo tím teplem. Princip zapojení je zde:
    <A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-freetext href="https://www.electronicshub.org/wp-content/uploads/2015/08/Speed-Control-of-DC-Motor-Circuit-Diagram.jpg" target=_blank>https://www.electronicshub.org/wp-content/uploads/2015/08/Speed-Control-of-DC-Motor-Circuit-Diagram.jpg</A>

    Čím to, že se ta dioda upekla?</PRE></BLOCKQUOTE></BLOCKQUOTE></BLOCKQUOTE></DIV></BLOCKQUOTE></DIV></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>