<HTML><HEAD></HEAD>
<BODY dir=ltr>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>Tam se prostě střídá doba kdy proud prochází FETem a diodou. A dioda pak
topí prostě proto, že skrz ní prochází proud. Teoreticky by mohla topit i kvůli
tomu že je pomalá, ale podle R a C na schématu předpokládám, že frekvence bude
malá. Nevím kolik žere motorek do stěrače, ale předpokládám, že ve schematu
uvedená 1A dioda se na to prostě nehodí a vyhořela by i kdyby byla jen mezi
motorem a baterkou a žádné PWM tam nebylo.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Takže, aby se dioda neupekla, musí být dimenzována na správné U a I, pokud
je spínání poněkud častější než na uvedeném schématu, měla by být i rychlá, aby
se na ní pálilo jen Uf*If a ne ještě Ucc*Irr*trr (tedy ono se to tam pálit bude,
ale při trr<<T to bude zanedbatelné). Pak je samozřejmě otázka, zda to
zvládne uchladit, takže se vyplatí snížit Uf použitím předimenzované shottky a
případně i přidat chladič.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>Jestli tam chlazení diody není řešené, tak asi výrobce předpokládal
napájení odporové zátěže, pak by dioda sloužila jen k omezení špiček z rozpínání
indukčnosti vedení a proud by skrz ní procházel zanedbatelnou dobu.</DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV>PH</DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV><FONT size=3 face=Calibri></FONT> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=honza.kuba@gmail.com
href="mailto:honza.kuba@gmail.com">Jan Kuba</A> </DIV></DIV></DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV dir=ltr>Tam nejde o proudové dimenzovani, ale o ztrátovy výkon. Ta dioda
topí, musí se odvádět teplo. A v určitém režimu může být ztrátový výkon na
té diodě větší, než na tom FETu. Dost záleží na charakteru zátěže.
<DIV>Jistě by přežila i ta původní dioda, pokud by byla dobře chlazená...<BR>
<DIV>Já bych využil stávající chladič a nějakou diodu v TO-220
přišrouboval třeba z druhé strany.</DIV></DIV>
<DIV>Ten elyt ( blokovací - napájení ) bouchnul nejspíš poté, co se
přerušila ta dioda paralelně k motoru a ty proudové špičky pak tekly
napájením.... </DIV></DIV>
<DIV> </DIV>
<DIV class=gmail_quote>
<DIV dir=ltr>po 1. 10. 2018 v 11:36 odesílatel Martin Hanek <<A
href="mailto:martin@hanek.net">martin@hanek.net</A>> napsal:<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE class=gmail_quote
style="PADDING-LEFT: 1ex; MARGIN: 0px 0px 0px 0.8ex; BORDER-LEFT: #ccc 1px solid">
<DIV bgcolor="#FFFFFF" text="#000000">Hmm to tam nenarvu, FET snese až 75A.
Trafo dá 4A, pojistka na sekundáru má 6A. <BR><PRE class=m_-8307236131270653038moz-signature cols="72">Martin Hanek</PRE>
<DIV class=m_-8307236131270653038moz-cite-prefix>Dne 1.10.2018 v 11:24
Krucinsky, Ladislav napsal(a):<BR></DIV>
<BLOCKQUOTE type="cite"><PRE class=m_-8307236131270653038moz-quote-pre>Ta dioda by měla být proudově dimenzována obdobně jako ten FET.
-----Original Message-----
From: Hw-list [<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-freetext href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target=_blank>mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz</A>] On Behalf Of jurp
Ono nejde jen o diodu. Ale to teplo z diody jak se v ni mari ztratovy vykon, se
musi nekam vyzarit. Takze pokud na to neni dimenzovany PCB s velkyma
plochama od padu, tak vetsi dioda jaksi moc nepomuze.
Dne 1.10.2018 v 11:04 Martin Hanek napsal(a):</PRE>
<BLOCKQUOTE type="cite"><PRE class=m_-8307236131270653038moz-quote-pre>Diodu jsem identifikoval jako SR560, schottky 5A/60V. Na stejné desce jsem na
různých webech viděl také diodu 10A10, což je obyčejná 10A/1000V.
Dám tam nějaké co snesou větší ztrátový výkon.
Martin Hanek
Dne 1.10.2018 v 10:44 Jan Kuba napsal(a):
</PRE>
<BLOCKQUOTE type="cite"><PRE class=m_-8307236131270653038moz-quote-pre>Proudové špičky vznikající na indukčnosti kotvy při přerušení proudu fetem (
mají obrácenou polaritu než napájení ) mají takovou energii, že to dioda
nevytopila ....
po 1. 10. 2018 v 9:47 odesílatel Martin Hanek <<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-abbreviated href="mailto:martin@hanek.net" target=_blank>martin@hanek.net</A>
<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-rfc2396E href="mailto:martin@hanek.net" target=_blank>mailto:martin@hanek.net</A>> napsal:
Dobré dopoledne,
mám PWM regulátor pro 12V DC motory:
<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-freetext href="http://www.uxcell.com/pwm-output-ccm5n2-motor-speed-controller-governor-10v-12v-24v-30v-120w-p-514057.html" target=_blank>http://www.uxcell.com/pwm-output-ccm5n2-motor-speed-controller-governor-10v-12v-24v-30v-120w-p-514057.html</A>
Je tam NE555, FET IRL2203N, dioda cca 3A antiparalelně k motoru + další
součástky.
V sobotu jsem jej půjčil známému, točili s tím celý den prase na rožni,
motor 12V ze stěračů.
Jelo jim to celý den, na konci prý zasmrdělo, něco bouchlo a přestalo to
jet. Byla totálně upečená dioda antiparalelně k motoru, totálně černá,
nafouklá a prasklé pouzdro podél. Taky vybouchl kondík 220u/35V co je
vedle LED diody. To asi bylo tím teplem. Princip zapojení je zde:
<A class=m_-8307236131270653038moz-txt-link-freetext href="https://www.electronicshub.org/wp-content/uploads/2015/08/Speed-Control-of-DC-Motor-Circuit-Diagram.jpg" target=_blank>https://www.electronicshub.org/wp-content/uploads/2015/08/Speed-Control-of-DC-Motor-Circuit-Diagram.jpg</A>
Čím to, že se ta dioda upekla?</PRE></BLOCKQUOTE></BLOCKQUOTE></BLOCKQUOTE></DIV></BLOCKQUOTE></DIV></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>