Re: OT Nehoda samořiditelného auta Uber

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Květen 27 17:19:58 CEST 2018

Myslím, že k tomu všemu ještě patří nějaká rozumná právní úprava. Pilot
absolvuje dost náročný výcvik pro spolupráci s řídící elektronikou. V
případě nehody posuzuje míru odpovědnosti soud za asistence týmu
odborníků se zkušeností v podobných případech. Jen v málo případech se
dá jednoznačně přisoudit zodpovědnost pouze posádce letadla. Obvykle se
sejde více nepříznivých okolností a zodpovědnost se jaksi rozmělní.
Nemyslím si, že by bylo v silách justičního aparátu vyšetřovat takto
podrobně každou bouračku. Takže v případě sporu budou proti sobě stát
výrobce a uživatel. Je celkem jasné, kdo bude tahat za kratší konec provazu.
Automobil nevlastním a ani vlastnit nechci. A nějaký samořiditelný krám
s nepředvídatelným chováním, které mohu jen stěží ovlivnit a za něž bych
měl být právně zodpovědný mi přijde jako dost velký nesmysl. Ano, pokud
se najde pojišťovací ústav, který toto riziko za rozumný obnos převezme
za mne jako uživatele, pak by to mohlo začít fungovat. Mám takový dojem,
že zatím vás s takovým požadavkem každá pojišťovna pošle kamsi. Už
proto, že nemá dostatek validních dat aby si mohla udělat analýzu rizika.
Ale ono to v době, kdy začaly jezdit první auta asi nebylo jiné. Jak tu
už několikrát padlo, chce to čas. Tehdy byla problematická interakce
automobilu a koňského povozu, dnes samořiditelného vehiklu a lidského
řidiče. Problém zmizel spolu s koňskými povozy. Tohle snad dopadne podobně.

Mrazík