OT Re: Este jeden od fyzikov

Pavel Kadečka pavel.kadecka na gmail.com
Čtvrtek Květen 24 20:39:56 CEST 2018


To se řeší tak, že při central stopu se napřed aktivně zabrzdí motor a
pak odpojí napájení. Jsou na to i bezpečnostní relé se zpožděním. Nebo
do toho nouzového okruhu měla být zapojená ta elektrobrzda - bez
napětí měla zabrdit a její napájení měl shodit ten central stop.

Tlačítko nouzového zastavení je to, čím se stroj zastavuje v nouzi a
čím ho zastaví úplně každý, kdo jde kolem - i ten, kdo neví, čím se
stroj zastavuje v běžném provozu nebo jak se stroj vůbec ovládá. Proto
mají ty e-stop hříbky vždy stejnou žluto-červenou barvu (můžou ji mít
i otočné vypínače). Je to barva nouzového zastavení a každý ví, co to
znamená (nebo by měl vědět).

Bezpečnost stroje se dá řešit všelijak a dá se to udělat dobře i
špatně. A taky je rozdíl mezi zastavením a bezpečným zastavením. To,
že se stroj zastaví po stisknutí e-stop hřibu ještě neznamená, že je
to dobře navrženo.

Jestli vás to zajímá, byl jsem ve firmě Sick na školení (ve
Vršovicích) dělá to pan Filip Pelikán a dělá i audity bezpečnosti
strojů ve firmách (kde ho pak nemají rádi, protože jim říká, že to
mají špatně...):

https://www.sick.com/cz/cs/zabezpeceni-stroju-a-strojnich-zarizeni/w/seminar-security/

Pavel Kadečka.

Dne 24. května 2018 17:15 Vladimír <newlad na centrum.cz> napsal(a):
> Souhlasím naprosto. Díky central stop přišel bývalý kolega o ruku.
> Horizontka ho zachytila za rukáv, kolega přiskočil a praštil do hlavního
> Stop. Vřeteno vykonalo setrvačností ještě několik (osudových) otáček. Kdyby
> stiskl provozní stop, tak to elektrobrzda zastaví na čtvrt otáčce
>
> Vladimír
>
> ------ Původní zpráva ------
> Od: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
> Komu: hw-list na list.hw.cz
> Odesláno: 24.5.2018 16:54:54
> Předmět: Re: OT Re: Este jeden od fyzikov
>
>> Tlačítko nouzového zastavení většinou není to, čím se stroj zastavuje v
>> běžném
>> provozu. Někdy to sice bývá kombinované, ale často ne a je určeno jen pro
>> mimořádné události.
>> Ale pokud už mám na něco rychle reflexně zareagovat, tak většinou hrábnu
>> po tom provozním stopu, protože to mám nacvičené a zažité.
>>
>> Navíc ty bezpečností stopy jsou často dělané jako STO, tedy zajistí
>> spolehlivé
>> odpojení napájení od pohonů. Jenže to je často docela nevýhoda, protože
>> při odpojení napájení se rotační části dál točí setrvačností, a to mnohdy
>> i docela dlouho. Kdežto při běžném provozním stopu se většinou aktivně
>> brzdí po nějaké nastavené rampě a zastaví mnohem dřív.
>>
>> Praktický příklad na mé frézce: roztočené vřeteno se při běžném provozním
>> stopu zastaví do 1 sekundy, při aktivaci STO se točí ještě skoro 10
>> sekund.
>>
>> PL


Další informace o konferenci Hw-list