OT Zase posta

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pondělí Květen 21 11:27:10 CEST 2018

Dne 21.05.2018 v 9:43 hwnews konference napsal(a):
> Zarekl jsem se, ze se nebudu k temutum tykajicich se meho chlebodarce
> nebudu vyjadrovat, ale rad bych pripomenul, ze rozhodnutim politickych
> reprezentaci (vcetne starostu obci), na ktere tlacilo nemalo volicu,
> mame nejhustejsi postovni sit pobocek, ktere realne posta ze 2/3 vubec
> nepotrebuje a davno by je byla byvala zrusila. A to se vyplati...

Dovolím si reagovat jako starosta obce. My poštu nemáme, ale stesky na
rušení pošt slýchám dnes a denně, je to v posledních letech jedno z
nejvýraznějších témat na setkání starostů různých úrovní.

Osobně si myslím, že digitalizace ekonomiky došla tak daleko, že opravdu
pobočkovou síť České pošty nepotřebujeme, a už určitě ne v takovém
rozsahu, jaká je dnes. Podle mého názoru poštu v 95% spolehlivě nahradí
jiné soručování, fungující obecní úřad a bankomat. Jenže pošta dokáže
bohužel pokazit na co přijde, takže moderní služby jsou nedotažené,
nesystémové a implementace stejně stojí na osobních vazbách. My máme na
úřadě podání online, takže obálky si polepíme sami, nahážeme do místní
schránky (už to je modifikace systému "na hubu", oficiálně je mám nosit
na pobočku do fronty) a pošta je pohodlně doručí. Je to super služba,
která má svoje nesmyslná ALE. Jen samotné doručení měsíční faktury trvá
v průměru 10 dnů, potvrzení o dodání nám chodí na otrhaných traktorových
papírcích, mnohdy pouze v kopii, pokaždé nám přijde jiný počet a
struktura dokumentů, mám tu také potvrzení o dodání jedné zásilky na
čtyřech A4. Prodloužení certifikátů je i s fakturací tak na tři týdny, o
kauze rozesílání pokut z Prahy se snad nemá ani cenu zmiňovat. Mobilní
obslužná místa jste zrušili. Přitom by stačilo tak málo a vše by
fungovalo daleko lehčeji. Jenže dneska by málokdo vhodil doporučený
dopis s podacím lístkem do poštovní schránky (i kdyby to šlo), protože
převzetí u příjemce je řádově spolehlivější než průchod poštou. Až budou
lidi poště víc věřit, vy ušetříte spoustu času.

Potom můžete zlikvidovat většinu poboček, protože pro odesílání zásilek
je nebudete potřebovat. Peněžní služby zajistí bankomaty, ideálně s
vkladomaty, balíky lze při svozu normálně nabírat.

Ve vašem příspěvku jste zapomněl na jednu podstatnou věc. Rozhodnutím
pošty pána (vedení ČP) došlo k rozdělení podniku Česká pošta na dvě
samostatné "divize" - poštovní pobočky a poštovní doručování. Z mého
pohledu absolutní zhovadilost, ale šlo o rozhodnutí vašich šéfů, takže
si za tuto operaci nese odpovědnost výhradně pošta. Jediným citelným
důsledkem rozdělení jsou dvě vedoucí ve dvou kancelářích místo dřívější
jedné a vytvoření kompletní paralelní struktury, tudíž více korýtek,
více šéfů, více blbbých nařízení, více nákladů.

Vaše divize pobočky pracovala na malých obcích dobře, ve velkých městech
mizerně, v Praze prachmizerně už dávno, a v posledních letech se na tom
kromě spamování klientů a řešení kšeftíků nic moc nezměnilo. Ovšem
divize doručování, které se stesky starostů a rušení poboček nijak
netýká, šla do kopru. Nejste schopni doručovat obyčejnou poštu, už
podruhé jste přišli o noviny, vyklidili jste trh s balíky, vyřadili jste
se z velké části doručování volebních lístků, a jediné, co jste schopni
jakž takž spolehlivě doručovat, jsou reklamní letáky. Jen u nás na
okrese jste rozprášili dodejnu v Bechyni a půl okresu řešíte z Tábora a
tomu odpovídá místní znalost a schopnost adresáta najít a zásilky vůbec
doručit.

A jestli jste si všiml, tak většina stesků se týká doručování samotného.
A to vám s dovolením starostové obcí nevymysleli, s tím si jděte na vaši
generalitu. Obce nejsou odpovědné za neschopnost podniku Česká pošta.

Perlička na závěr: U nás v okolí jsme si i mezi úřady začali doručovat
poštu osobně, protože nás vyjde levněji se dvěma doporučenými dopisy
někam dojet, než ho svěřit poště. Je to levnější, je to rychlejší, je to
spolehlivější. Je to smutné.

Standa Šmejkal