Re: Indukcní ohrev (taveni)?

Lubor Otta butan na centrum.cz
Pátek Květen 4 21:55:46 CEST 2018

Po pár experimentech s mým 100W ohřevem z číny zjišťuji, že ve vlastní
cívce vznikají poměrně velké ztráty. Pokud chceme ohřívat grafitový
kelímek s roztaveným kovem, asi není jiná cesta než použít vodou
chlazenou měděnou trubičku, ale odhaduji že ztráty v ní mohou dosáhnout
až 10% topného výkonu. Ztráty působí skin efekt, a navíc i vířivé proudy
které nezhřívají jen vložený kelímek, ale i cívku samotnou. Na wikipedii
je vzorec pro hloubku vniku, Pro moje zařízení na 200kHz je hloubka jen
20um, a předpokládám že u jednovrstvé cívky se proud nešíří celým
povrchem drátu, ale sousední závity ho vytlačí také, takže výsledný
odpor cívky bude zhruba dvojnásobný, než by byl odpor rovného vodiče
způsobený skin efektem.
Pro cívku určenou ke krátkodobému použití (kalení nástrojů) mi přijde
vhodnější použít licnu ze smaltovaných drátů, a chladit jí jen proudem
vzduchu. Plotýnky indučních vařičů jsou dělané právě takhle.
Lubor