Re: Zemnění lab. zdroje

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Březen 23 14:19:04 CET 2018

Řešení je několik:

1. Použití klasického zdroje a nízkokapacitního trafa připojeného správnou
polaritou (tak, aby na N byl zapojen konec s vyšší kapacitou k výstupu).
Drahé, těžké, ... ale asi jediná možnost, která vede k výstupu nezávislému
na PE.

2. Spojení GND-PE. Levné, jednoduché, ... spolehlivě eliminuje tento
problém, nezávisle na dalších vlastnostech zdroje. Takhle je to např. v PC.
Ale zdroj pak nejde použít v situacích, kde spojení GND-PE vadí.

3. Kondík mezi GND a PE. Výsledek je něco mezi 1 a 2. Dá se s tím trochu
laborovat, např. u klasického trafa se dá použít R(L)C článek udělaný tak,
aby to blokovalo 50 Hz, ale ne VF, takže se eliminuje část EMC problémů,
které spojení GND-PE přináší. Nebo naopak u spínaného se zas dá malá
kapacita, aby se eliminovalo VF rušení, ale NF moc neprolézalo.

Pak je obecná věc ohledně spínaných zdrojů:

Většinou je nějakým způsobem přes kondík v řádu nF propojen primár-sekundár.
Ten je nutný k eliminaci asymetrického rušení, kdy se spínací frekvence (a
hlavně produkty jejích hran) přenáší kapacitou trafa na sekundár, přičemž
pak dostáváme konfiguraci, kdy toto rušení má jeden pól na primáru a druhý
na sekundáru. Takový rušivý proud vede k podivuhodným jevům, kdy zmate
leccos. Např. běžné multimetry při kontaktu s neodrušeným sekundárem běžně
ukazují víc. Na tom je založen i MEG a další "volnoenergetické" výmysly:-)

Konfigurací těch kondíků je víc. Obecně ale směřují ke dvěma cílům: Propojit
(VF) primár-sekundár a propojit všechny póly primáru (sekundár póly již VF
propojené má). Ve výsledku pak některé vedou k tomu, že kapacita P-S je
posazena na děliči mezi L a N a vede tak k napětí naprázdno blízkému
polovině napětí sítě. Tzn. s tímhle zapojením si lze do jisté míry pohrát a
docílit chování blízkého kapacitě GND-PE.

Součástí tohoto odrušení je většinou i proudově kompenzovaná tlumivka na
primáru (šlo by i na sekundáru, ale byla by větší). Tzn. celkově máme oblast
okolo trafa, v sérii s ní je ta tlumivka a pak je ten paralelní kondík,
který zkratuje oblast před tlumivkou s oblastí za sekundárem. Tedy vlastně
klasický LC článek typu dolní propust.

PH