OT: psychotronika

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Pondělí Březen 5 16:21:32 CET 2018

To by bylo na dlouhé povídání. Kahuda, nazývaný též "bolševický čaroděj"
rozhodně nebyl ve své době vysmívaný. Svého času působil mimo jiné i
jako ministr školství. V době studené války se zkoušelo využít pro
vojenské účely kde co. A Kahuda dokázal zblbnout i Američany natolik, že
do podobného programu investovali dost peněz i oni. Argumentem bylo, že
když do toho jsou i ti nevěřící bolševici, tak na tom přece něco musí
být. Ovšem výsledky jeho výzkumu jsou z dnešního pohledu jemně řečeno
dost diskutabilní.
Ona ta dnešní věda je dost těžko odlišitelná od magie. Modely jsou už
tak složité, že jen obsáhnout matematický aparát, který používají
znamená léta usilovného studia. A bez znalosti tohoto aparátu prostě
musíte věřit tomu, co vám vědci říkají. A protože jsou to taky jenom
lidi, mají tendenci věci zjednodušovat tak, aby byly pokud možno
názorné. Prostě pokud něco pojmenuji a přisoudím tomu určité vlastnosti,
které lze pozorovat, tak to pro mne "existuje".
Jenže právě ten pojem "existence" je v říši "elementárních" částic dost
pochybný a dodnes se o to vedou dalekosáhlé diskuse spíše filozofického
než technického rázu. Kvantové fyzice nerozumíme, protože s ní nemáme
žádnou přímou zkušenost.
Ale máme určitý matematický model, který funguje - alespoň pro energie
které máme zatím k dispozici (standardní model) dává výsledky ve shodě s
pozorováním. Ten model je poměrně konzistentní, je postaven na
symetriích které v přírodě očekáváme, ale zároveň víme, že má své
nedostatky. Proto LHC, proto hledání "nové" fyziky.
V tomto modelu není nic o tachyonech, mentionech atd. Je to jen o
jednotném vysvětlení tří základních fyzikálních "sil" -
elektromagnetické, silné a slabé jaderné.

Mrazík