[MECH:] 3D tiskarna - problem s prvni vrstvou

Čihák Martin cihak na dkv.cd.cz
Pondělí Březen 5 10:18:37 CET 2018

Je to špatně nastavenou výškou trysky nad sklem. Nejprve najedete tryskou do nulové polohy. Pak se šrouby v rozích stolku nastaví mezera mezi stolkem a tryskou pomocí měrky. Mezeru je potřeba nastavit pro každý roh a nastavení víckrát opakovat protože hýbnutí jedním rohem ovlivní i ostatní. Přitom samozřejmě přesouváte trysku do potřebných poloh na stolku. Výsledek musí být ten, že na libovolném místě stolku je stejná mezera k trysce. Jako měrka se obvykle používá list kancelářského papíru, já používám měrku vyrobenou z plechu z pivní plechovky. Měrka musí procházet s lehkým odporem.
Při tisku je lepší tisknout první vrstvu tlustší aby se tolik neprojevily drobné nepřesnosti a přidat pro první vrstvu průtok. Kolik to záleží na konkrétní tiskárně. Já teď pro první vrstvu používám 180% - je to ale silně individuální.

Druhá příčina může být v tom že plast nechytá na sklo. Nemáte ho třeba mastné ? Nevěřte že se dá tisknout na čisté sklo. Já používám pro tisk ze všech materiálu tyčinkové lepidlo kterým se potře stolek. U ABS když tisknu větší věci ještě navrch stříknu maličko ABS Jujce.  Teploty - pro PLA cca 60°C, ABS 110°C, PET 80°C. Tak to mám já. Při tisku první vrstvy mám teplotu podložky o cca 5°C zvednutou.

Vámi popisované problémy se projevují jak při příliš malé mezeře tak při velké. Při malé mezeře kolikrát dojde až k zacpání trysky sklem a ohoblování filamentu zubaticí.

	Martin.

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Monday, March 05, 2018 1:26 AM
To: HW-news
Subject: [MECH:] 3D tiskarna - problem s prvni vrstvou

Zdravim,

opet resim problemy s 3D tiskarnou a ted naprosto nechapu, ktera bije:

Pri tisku prvni vrstvy dochazi k jejimu zvlneni, kdyz maluje skirt, tak
v nem jsou celkem pravidelne rozmistene "hrudky", na ktere pri dalsich
prijezdech narazi a maluje tak sice zajimave, ale naprosto nezadouci
vzory, nemluve o tom, ze to nasledne muze odtrhnout model, v lepsim
pripade se to prokopiruje do dalsich vrstev.

Podobne je to i u tisku ploch vetsich, nez nejakych 30x30 mm - pri tisku
vyplne prvni vrstvy to dela ruzne vlnky a "odfoukliny". Zajimave je, ze
ty vlny nejsou zrejme uplne nahodne - na stejnem miste se delaji pri
ruznych vytiscich. Tiskova podlozka je pritom ruzna - sklo s lepidlem,
sklo s kaptonem, sklo s kaptonem a lepidlem, pri vypnutem i pri zapnutem
topeni pod deskou. Dela to i u ruznych materialu, velmi podobne se to
chova s PLA i s ABS. U PLA se mi podarilo dosahnout rozumne kvality
prvni vrstvy az pri pomerne nesmyslenm nastaveni teploty desky, rozumne
rovne to bylo v rozmezi 80-110 °C, ale to mela zase pomerne devastujici
dusledky pro tisteny objekt.

Zajimave je, ze to tahle tiskarna dela prakticky od zacatku, v mensi ci
vetsi mire stale podobne. Postupem casu jsem vymenil desku voziku
(puvodne lehka a mekka preklizka) do opacneho extremu - 2 mm nerez,
tezky jako prase, ale na tvar a cetnost vzniku tech vlnek to prakticky
nemelo vliv.

Mel jsem za to, ze by to moha zpusobovat nejaka nepresnost v podavacim
ozubenem kole extruderu (ano, cinan to trosinku odflaknul a da se tam
najit nejaka nepresnost), vymenil jsem ho za jine - beze zmeny.

Kontroloval jsem loziska pod stolkem, nahradil je plastovymi kluznymi -
bez efektu (teda tiskarna se trochu ztisila, to zase jo).

Vymeneny remenice na motrech i napinakach za kovove, vymeneny remeny za
PU s ocelovou vyztuzi - bez efektu (obcas se remen i tak rozkmita, ale
nekoresponduje to polohou se vznikem vad).

Nekdy k potlaceni zvleni pomohlo zatizeni skla - pri tisku jsem na sklo
polozil temer plnou ctvrtkilovku cinu, a tisk se jako zazrakem vyhladil.
Akorat ze uz se mi to nepodarilo spolehlive zreplikovat.

Rikal jsem si, ze ulozeni topne desky na sroubech s pruzinami nemusi byt
to prave, tak jsem tam dneska nasrouboval kovove sloupky - bez efektu
(teda krome toho, ze nastavit to cele tak, aby se na to vubec dalo
tisknout, byla taky prace pro vraha). Mam tedy ted sklo na PCB s topnou
spiralou, ktera je na nerezovy vozik posazena napevno - myslim, ze vic
fest uz to neudelam, aniz by to muselo byt z litiny :)

Samozrejme upravy probehly i na ose Z - puvodni zavitovky vymenene za
trapez 8x4, sedi to na pevnych spojkach (nevim, kdo pri spodni montazi
motoru vymyslel pruzne spojky na pohybovych sroubech, to fakt neni
prilis uzasny napad), motory prisroubovane v pevnych lepenych domcich,
vrsek pohybove tyce v lozisku. Pohybove tyce napevno, osa X tedy
samovolne v nicem nepruzi a neposkakuje - tedy samozrejme pruzi na
samotnych 8 mm tycich, ale s tim nic nenadelam, je to ale bezna
koncepce, v tom by problem byt nemel).

Vozik osy X bez uprav (tedy krome vymeny lozisek za plast), jen jsem
dodelal drzak na vetrak (dva ruzne typy vetraku, dve ruzna uchyceni -
beze zmeny ve vytisku - krome toho, ze ten silnejsi mi na plny vykon umi
prohybat mosty pri testovacich vytiscih :) Z provoznich duvodu jsem
zkousel jiny napinak remenu, na kvalitu tisku to nemelo vliv, stejne
jako ruzne napnuti remenu.

Tenhle vikend jsem si rekl, ze tu zahadu rozlousknu a najdu to - krome
likvidace asi pul kila PLA jsem nezjoistil vubec nic, krome toho, ze se
to da celkem snadno zhorsit - ale zlepsit se mi to nedari. Samozrejme to
reaguje na nastaveni vysky vrstvy, mnozstvi materialu pro prvni vrstvu,
prutok filamentu a tak podobne, ale v podstate se tim da stav jen zhorsit.

Nenapadne nekoho z vas, kde muze byt zadrhel? Tiskarna je sice
"obycejna" drevena CTC i3
(https://www.ebay.com/itm/CTC-DIY-stampante-Prusa-I3-Pro-B-stampante-3D-MK8-LCD-Spedizione-dalla-Germania/262927131034?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649),
ale druhy kus stejneho prodejce v podstate seriovem stavu chodi kolegovi
bez stiznosti.

Fakt uz nechapu, ktera bije, mam chut to rozslapat. (A Petre, ne,
nekoupim si Rebela - zatim mam jen myslenky na postaveni hlinikoveho
ramu a la Rebel a prehozeni dilu - jen se bojim, ze kdyz to udelam, aniz
bych ideltifikoval pricinu, tak se mi to objevi i tam.)

Diky za kazdy rozumny napad.

Pavel Kutina