OT arduino, was: co s digitrony

sam.hw sam.list.hw na gmx.com
Pátek Červen 15 00:03:04 CEST 2018

Zdravim,

asi prave tady je 'kamen urazu': rychla doba, rychle vysledky.
pokud jde o 'bastlice', rikam si cert to vem. dela to pro sebe, pro vlastni potrebu, pro vlastni radost.

jenomze tento nesvar se siri i v profesionalni oblasti.
kde jsou ty doby, kdy se nejdriv udelal seznam pozadavku, jak to vlastne ma fungovat a pretrasalo se to ze vsech stran.
pak se navrhl zakladni koncept, vyjadril se k tomu jak zakaznik, tak architekt, developer a tester.
udelal se hruby ohad, nadhodily se zakladni rysy ... kdyz to cele vsichni odsouhlasili (zakaznik: ano, chci aby to takto fungovalo; architekt: jo, ma to koncepci, kterou do budoucna muzem rozsirit/upravit, kdyby bylo treba; developer: jo, vime, jak to mame nakodit; test: jo, vime jak to otestujem), zacalo se na tom pracovat. a zakaznik si pockal a nakopnec dostal kus funkcniho kodu.

dnes je vsak doba agilni: zakaznik cosi chce, architek narychlo cosi navrhne, dev uz v prubehu navrhu zacne kodit, testing uz ma mnet napsane testovaci scenare ...
a ze se mezitim zmeni specifikace v prubehu sprintu, ze nejsou testovaci data, ze nektere pozadavky si odporuji?
to je jedno, hlavne RYCHLE! dodat zakaznikovy jakykoliv kus kodu, at vidi, ze makame, at si ma s cim hrat. chyby se budou opravovat pozdeji, v dalsim sprintu.

bohuzel za poslednich 10 let to jde od 10 k 5 ... (v nejedne firme)

jsa ze stare skoly, mne z toho beha mraz po zadech. nespocet vasnivych hadek s managementem jsem na toto tema uz absolvoval!
je to furt dokola: to co pozadujete, jsou zastarale metody, dnes se musi pracovat jinak, pokud nejste schopen akceptovat zmenu ... atd.
nj, jenomze to jsou kolikrat absolventi vylezli ze skol, pak narychlo prodelali nejake treningy na agilni metody a najednou rozhoduji o vsem.
a dusledky? tolik zabugovaneho softu v opravdu dulezitych systemech, to jeste svet nevidel.
pomalu obcas neco vyleze 'na znamost', ale to je spicka ledovce.

a arduino: je to proste modularni system.
neni dokonaly, protoze nikdo nemel cas si dat tu namahu a vymyslet (a hlavne domyslet) cely koncept do dusledku.
snaha o zminimalizovani potrebnych znalosti uzivatele, plus moznost rychleho nasazeni, plus nespocet ruznych knihoven, modulu, ... proste to je dan za 'univerzalnost levneho reseni'.
HW neni vhodny do narocnych podminek (tedy 'prumyslove' pouziti), neni to idealni ani po SW strance ...

prirovnal bych to basicu v pocatcich mikropocitacu:
sileny jazyk, nadelal mozna vic skody, nez uzitku v radach programatoru, ale na druhou stranu umoznil venovat se programovani neprebernemu mnopzstvi lidi.

kdo pak chtel jit dal - vrhl se nejdriv na assembler (toho ktereho uProcesoru), pozdeji na jine jazyky.

BTW: pamatuji si, jak na vysoke jsme meli odevzdat nejaky program pro zapocet.
zadani nic slozityho ... jenomze:
- pristup k salovemu pocitaci? zapomen chlapecku!
- tady mas formulare, pekne vypln, podle ktereho MY (nejake tety v 'kleparne') vyderujeme derne stitky
- ty si pak za cca tyden/dva vyzvednes a zazadas o termin strojoveho casu
- pak si pockas na listing (taky cca tyden)
- pak si udelas korektury ...
atd.

a jak to dopadlo?
na prvni pokus mi tetusky vyderovaly stitky, kde VSUDE misto cislice 0, naderovaly O (pismeno velke O). jenomze na derovackach nebyla paska, takze derne stitky byly 'slepe'
(tedy bez napsaneho textu, jenom dirky).
takze po dvou tydnech jsem obdrzel cca 120 stranek vypisu plnych 'FATAL ERROR', s poznamkou vedouciho strediska, ze 'Co to je za kretena?!' (ale stejne dopadli vsichni spoluzaci).
krome toho jsem z vypisu zjistil, ze dokonce zprehazey poradi stitku.
takze jsem zalarmoval zname a v jinem vypocetnim stredisku jsem si SAM vyderoval stitky, nechali mi 'ukrast' kus strojoveho casu na odladeni (nebylo potreba - fungovalo na prvni run).
stitky (s vytisknutym textem a ocislovane!) jsem odevzdal do skoniho vypocetniho ... a za dva tydny jsme dostal vystup, ze ok.

  Sam