[MECH:] Frezovani hliniku

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Neděle Červenec 29 10:20:28 CEST 2018

Tohle téma se pravidelně objevuje na cnc fóru forum.strojirenstvi.cz,
doporučuji přečíst. Občas se tam dojde k nějakému jinému závěru, ale
za mě je jednoznačné, že použitelnou malou tříosou CNC frézku na
občasnou výrobu prototypů prakticky nelze pořídit za méně než 10,000
EUR. Samozřejmě, výjimky se najdou, ale ty najde spíš člověk který se
v oboru pohybuje, rozliší naštětkovaný vrak od překupníka od slušné
mašiny z druhé ruky a umí si na tom něco sám opravit.

Jako alternativu bych mohl doporučit nějakou z těch hliníkových
portálovek do 1000 EUR, kterých jsou na trhu mraky. Ale výroba
čehokoliv na takovém strojku je možná jen s velkým úsilím a mělo by se
to považovat spíš za didaktickou pomůcku na téma "úvod do cnc
obrábění" než za obráběcí stroj. Hlavní výhoda takového stroje je, že
odepsat tisíc euro bolí méně než deset tisíc :-)

Takže za mně buď koupit slušnou starší CNC mašinu (z Německa!) nebo
sehnat ještě pár desítek tisíc euro a koupit si třeba něco od výrobce
špičkových mini-CNC www.datron.de.

Aleš Procháska