[MECH:] Frezovani hliniku

Ales Prochaska, Divesoft prochaska na divesoft.cz
Pátek Červenec 27 10:53:27 CEST 2018

> co je špatně, když se mi při frézování hliníku napékají piliny do řezu
> (samozřejmě ne čistý hliník, ale to, z čeho dělá Fischer krabičky)?

Slitina EN AW 6060 T66 je takový blátokov, ale frézuje se celkem
slušně, když je k dispozici kvalitní nástroj. Nejlepší je použít
tvrdokovovou frézu, speciál pro hliník (leštěnou, nepovlakovanou). U
málo tuhého stroje pomůže, když má nástroj břity v povlovnější
šroubovici (tzv. multi-task nástroj). Počet břitů (1 až 3) je potřeba
vyzkoušet pro danou kombinaci stroje a obrobku, lepší rada zde není.
Pro obrábění hliníku mívají výrobci katalogové řezné podmínky vesměs
uvedené správně a bývají u podobných typů fréz podobné, takže se dá
opisovat i od jiných výrobců nebo z nějaké příručky obrábění, jedna
dobrá bývala ke stažení tady
https://www.hoffmann-group.com/CZ/cs/hot/service/downloads/zerspanungshandbuch
(už není, ale určitě se potuluje někde na síti, existuje i v češtině).
Otáčky mohou být nižší než katalogové, posuv na otáčku by měl sedět,
ale jemné doladění podle konkrétních podmínek většinou pomůže.
Chladit/mazat určitě, tahle slitina se jinak ráda lepí a u vícebřitých
nástrojů zalepí drážky a je to pak všechno na vyhození. Líh nebo
isopropyl chladí a maže (hliník) výborně a hlavně pak sám zmizí. Ještě
o trochu lepší je řezná emulze, ale u nezakrytovaného stroje je to jen
pro zlost.

Aleš Procháska