[MECH:] Frezovani hliniku

Tomáš Mádr ok2mtm na seznam.cz
Pátek Červenec 27 08:50:07 CEST 2018

Mě se osvědčil úplně jiný postup - na malé manuální frézce s rozumnýma
otáčkama okolo 1500 jsem prostě vzal nástroj co jsem měl a začal to kousat.
Zásadní rozdíl nastal ve chvíli, kdy jsem vzal štětku na obráběný povrch
natřel slabou vrstvu řezného oleje/kapaliny určeného na lehké kovy. Chlazení
proudem by bylo lepší, ale na to nemám ani vybavení ani prostory. Použil
jsme Trafil - 1l láhev mi při tomto použití vydržela několik let. Původně
jsem to používal na řezání závitů, postupně skoro na všechno. Je to takové
namodralé, tak jsme tomu začali říkat šmoulí krev.

Jenom lehké natření znamenalo, že se to téměř přestalo lepit na nástroj a
obráběná plocha zůstala podstatně hladší, bez známek odírání.

Na výrobu to není, ale na vyďoubání kusovek nebo na opravy to stačí.

Tomáš OK2MTM

---------- Původní e-mail ----------
Od: Jiří Nesvacil <nesvacil na posys.eu>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 27. 7. 2018 8:42:40
Předmět: Re: [MECH:] Frezovani hliniku
"Dobry den,
otacky klidne nechte nebo snizte. Podle zvuku taky usoudite. Pokud to je
nejaka lehka frezka/stroj a nebudete chladit, taky je zde vic faktoru.
Treba pokud budete obrabet na jednom miste, tak se Vam to muze kousnout
protoze se to zahreje. Doporucil bych dat aspon nejaky prumyslovy
vysavac a tim odsavat, tim taky prejdete kousnuti - ucpani. Kdyz to je
lehha frezka/stroj tak se to vse chveje a nemuzete jet rychleji.

Ostry roh muzete lehce napr 0.2mm odebrat jen nahore pokud to nevadi.

Obas se na tu frezu/nastroj podivejte, pokud nechladite, tak je po ni
rychleji. Chce to minimalne lupu, kdyz ne mikroskop.

Vsechny ty parametry nastroje jsou za urcitych podminek tj. tuhy stroj,
vreteno, ktere nehazi, chlazeni. Pokud to date jinam, tak to je jinde.
Je to skoro jako se spotrebou auta.

Jirka