[OT] kompresorova autochladnicka

Petr Simek psimek na jcu.cz
Středa Červenec 25 22:53:38 CEST 2018

On Wed, 25 Jul 2018, Jan Waclawek wrote:

> se tim posouvanim bodu tuhnuti snizuje tepelna kapacita tani. Jestli
> se za tu nizsi teplotu tani musi zaplatit nizsi energii kterou to vezme.

> Po prve, merna tepelna kapacita vody je asi 4200kJ/kg.K, merna tepelna
> kapacita ladu je asi polovica cca 2100kJ/kg.K, ale skupenske teplo pri
> premene z ladu na vodu je len asi 330kJ/kg, t.j. je to tolko, ako ked sa
> voda ochladi o asi 0.08 stupna, alebo lad o asi 0.16 stupna. Takze s tym
> skupenskym teplom netreba pre tento pripad prilis ratat.

No tady jste si u tepelne kapacity vody/ledu pribasnil tri nuly . Ve
skutecnosti je pro ulozeni tepla klicove to skupenske teplo tani.

>Po druhe, merna tepelna kapacita solanky sa znizuje so zvysujucim sa
>obsahom soli, napr.
>https://www.engineeringtoolbox.com/sodium-chloride-water-d_1187.html graf

Zajimavy link.

>Specific heat, pre to eutektikum je to teda asi 3300kJ/kg.K. Takze kym sa
>ochladzuje len po 0 stupnov celzia, voda vyhrava. Ale akonahle sa ide pod
>nula, tak voda zamrzne a potom berie uz len polovicu tepla na stupen,
>kdezto ta solanka stale berie tie cca 3/4 co brala povodne voda. Takze ak
>sa ide od plus 20 st.C po minus 20 st.C, tak to nakoniec vyjde tak zhruba
>egal.

Pro nizke teploty se do solanky ulozi vic tepla nez do ledu ale
podstatnejsi je to skupenske teplo tani.

>Ak sa pojde pod teplotu pri ktorej mrzne ta solanka, tak to uz bude asi
>zlozitejsie - trocha som guglil so zaverom, ze teplo skupenskej premeny
>je zhruba dvojnasobok od obycajnej vody (co je este stale viacmenej

Opravdu ? - kde jste to nasel ? To by pak byla solanka vyhodnejsi nez
voda/led .

>zanedbatelne), ale k mernej tepelnej kapacite zamrznutej solanky som sa
              Tohle asi vychazi z toho tri-radoveho omylu.