Re: Kodování pomocí odporů

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Čtvrtek Leden 25 02:50:46 CET 2018

Prostě spínáte sériově, nebo paralelně dva odpory, jeden má dvojnásobnou
hodnotu než druhý. Takto se to dá dělat i s větší počtem. Výsledkem je
souvislá řada (odporů, nebo vodivostí) se stejnými rozestupy. Např. s odpory
1k a 2k by se dalo udělat 0/1/2/3, nebo rozpojeno/2/1/0,66. Pak se dá ještě
přidat další paralelně/sériově a tím si pohrát s min při sériovém a max při
paralelním.

Při jiném poměru než 1:2 se to komplikuje, dostanete zubatici, ale jinou než
chcete. Nic moc dalšího s tím asi nenaděláte.

S Vámi uvedenými hodnotami je problém, že ta řada je zubatá dost blbě, takže
to takto jednoduše asi nejde. Buď změnit řadu, nebo zvýšit počet kontaktů
(což ovšem nemusí nutně znamenat zvýšení počtu ovládacích signálů).

Nebo se zamyslet nad chováním okolních obvodů a pomoct si nějakými
nelineárními prvky.

PH

-----Původní zpráva-----
From: Jiri Foldyna
snažím se vyřešit způsob, jak pomocí odporů zakódovat stav dvou
kontaktů, a nějak jsem se zasekl.

Mám dva kontakty, a potřeboval bych kombinacemi sepnutí a rozepnutí
těchto dvou kontaktů nastavovat výsledný odpor na hodnoty <100ohm,
870-1250ohm, 1750-2500ohm, >7000ohm. Odpor sepnutých kontaktů lze
považovat za nulový, rozepnutých za nekonečný. Potřeboval bych navrhnout
schéma zapojení odporů a kontaktů a spočítat hodnoty odporů. Nejprve
jsem si říkal, že to bude nějaká modifikace dvojitě vyvážené smyčky
(EZS), ale chyba lávky, už jsem počmáral dvě A4 a kde nic tu nic.
Zkoušel jsem i Google, ale nenašel jsem správné zaklínadlo.

Mohl by mě prosím někdo kvalifikovanější nasměrovat?