Rozdvojka mikro USB

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Neděle Únor 25 01:47:26 CET 2018

> ano, je to vlastnost. Nechce sa mi teraz hladat presne znenie v norme, ale
> pokial je zariadenie ako "host", tak ono poskytuje napajanie pripojenym
> zariadeniam. Pokial je ako "device", tak si z Vbus moze brat stavu.

Tak, tak. Toto je odjakziva zasada u USB. No a u OTG zariadenia je
napajacim zariadenim vzdy to, do ktoreho je strceny micro-A konektor (to
je ten menej bezny), toto je predpisane v OTG 2.0 (plnym menom On-The-Go
and Embedded Host Supplement to the USB Revision 2.0), kap. 3.3.2. A je
tam rovno a footnote odkazujuci na vynimku, ktorou je prave ona
"vidlicka", ktora sa vola ACA a je znormovana v Battery Charging
Specification 1.2. Dovodom existencie ACA je presne ta moznost nabijat a
sucasne byt pripojeny k externym zariadeniam. V tej najjednoduchsej verzii
to ma fungovat tak, ze sa pritomnost externeho napajania ma signalizovat
na ID pine (to je ten piaty pin v mikroUSB) - kym tam nie je, tak to ma
byt rovnako ako u "normalneho" mikroA "skrat" na zem (presnejsie, <10Ohm),
takze vtedy napaja tablet; no a ked sa externe napajanie objavi, tak sa
tam ma objavit 124kOhm (nadsenci radu E96 chrochtaju blahom), vtedy ma
tablet odpojit svoje napajanie a pripoji sa napajanie z externeho zdroja,
z ktoreho sa tablet moze nabijat (a sucasne pripojene USB zariadenie
napajat).

(Samozrejme som to nevysypal z rukava, aj ked som pred nejakym casom musel
riesit nabijanie u USB - nie tento konkretny detail ale asi poltucta
inych, odpornejsich - zaujalo ma to a tak som si to nastudoval.)

Cize koser riesenie existuje. Znamena to trocha elektroniky naviac oproti
prostym prepojom, ale v skutocnosti sa jedna o dva tranzistory a jeden
odpor (teda v tej jednoduchej verzii - ta zlozitejsia verzia by mala
zabezpecit plne OTG aj s napajanim, nielen pripojenie periferie - to tu
vsak nebudeme rozoberat).

Ma to vsak mensi hacik - podla MicroUSB Specification 1.01 ma mat mikroA
konektor ID < 10Ohm a mikroB ID >100kOhm; takze tablet, ktory bol
konstruovany bez znalosti toho Battery Charging Specification (nazvime ho
"starsi") by mohol takuto vidlicku v stave s pripojenym externym napajanim
pokladat za mikroB. To je z hladiska "zhorenia" koser, lebo takto sa ani u
"starsieho" tabletu nestane, ze sa pobije jeho napajanie s externym; na
druhej strane vsak je takto tablet v rezime ze on je periferia, t.j.
nebude "vidiet" pripojeny USB klucik ci klavesnicu. To je pre vyrobcu
problem, lebo by sa mu kopili reklamacie, kedze beznemu uzivatelovi tento
problem nevysvetli.

A tak vyrobca voli cestu mensieho zla - uzivatel sice bude nadavat, ze sa
tablet nenapaja, ale aspon mu bude ten klucik/klavesnica stale fungovat;
kdezto so "starsim" tabletom by sa mu mohlo stat, ze ked pripoji externe
napajanie, tak sice sa tablet zacne nabijat, ale klucik/klavesnica moze
prestane fungovat.

Inak, ja viem, ze na hw-liste sa dnes uz viac prebera smejd, ktory sa da
kupit u aliho, nez trebars take to staromodne bastlenie, ale na hentaku
rozdvojku netreba nic titerne. Ak teda mate tablet co nie je "starsi", tak
staci seknut kupeny bezny microUSB kabel a naletovat si ho na kus
univerzalu, alebo trebars aj len tak do luftu, spolu s prislusnymi
"velkymi" konektormi - B pre napajanie (s pouzitim normalneho A-B kabla,
alebo si trebars seknite aj ten kabel a tiez ho naletujte) a A pre tu
periferiu, ktoru tam chcete pripojit. A trebars si tam mozete pripojit aj
ten 124kOhm odpor, no a ak nechcete, aby bola ta periferia napajana z
tabletu ked tam nie je pripojeny externy zdroj, tak to bude takmer
dokonale podla normy, ani tam tie dva tranzistory nemusite davat...

wek