Programovani Orange-Pi

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Čtvrtek Prosinec 27 16:40:15 CET 2018

Ještě pár poznámek, stejně nemám co dělat. Vzpomněl jsem si, že ve
firmě, která měla vývoj software jako hlavní obor činnosti se části pod
nějakou opensource licencí běžně používaly - děvčata, co vyráběla
doprovodné papíry se dost podivovala obrázku té divné krávy co je v logu
licence GNU. Chvíli jsem brouzdal po webu a všeobecně se má za to, že Qt
pod LGPL licencí je komerčně použitelné i v uzavřené aplikaci.

" Pokud jsou knihovny licencované pod LGPL samostatná binárka, vůči
které se můj program dynamicky linkuje, pak může být moje aplikace
uzavřená. Jestli prolinkování zařídí linker OS nebo moje aplikace je
IMHO technický detail, který ta licence nijak neřeší. Důležité je, že na
požádání musím jako autor aplikace poskytnout zdrojové kódy všech
knihoven licencovaných pod LGPL, které můj program používá včetně všech
úprav, které jsem v těch knihovnách udělal. Ty zdrojáky musím mít
„fyzicky“, odkaz na nějaký cizí repozitář nestačí. "

Linkovat Qt opensource staticky sice asi dokážete, ale bude s tím hodně
práce - je to ošetřené, aby to moc dobře nešlo, takže prakticky vždy
budete používat Qt jako dynamicky linkovanou knihovnu. Těch podmínek pro
použití LGPL knihoven komerčně je trochu víc, ale lze je splnit
prakticky bez problémů.

"A len tak mimochodom, Qt Script, Qt WebKit a Qt WebEngine sú aj v ich
komerčnej verzii pod LGPL licenciou. "

Takže spíš je v tom dost chaos, Qt je už rozsáhlý moloch s mnoha moduly,
chce to konzultaci s právníkem, odborníkem na autorské právo. A protože
co právník, to jiný právní názor, tak je asi i to zbytečné. Dokud s tím
nebudete mít miliardový obrat, tak vás zřejmě všichni nechají na pokoji
a až ho dosáhnete, pak budete mít zřejmě úplně jiné starosti.

Mrazík