RE: Přizpůsobení vedení k anténě

cizek.milan na seznam.cz cizek.milan na seznam.cz
Neděle Prosinec 23 21:51:32 CET 2018

Ahoj,
děkuji za reakce. Tou rozlitou mědí se myslí v okolí vedení k anténě? To jsem zatím nikdy neřešil, rozlitou měď mám jen na protější straně většinou v celé ploše.
Eagle bohužel nemá žádný impedance calculator, takže impedanci cesty mi asi sám nikde neukáže.
Takže je lepší kolem vedení antény mít také měď a izolační mezeru např. ten dvojnásobek šířky vedení?
Jinak anténu mám zpravidla vždy co nejblíže pinu daného io/modulu. Používám u.FL nebo SMA v SMD variantě.
M.

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of balu
Sent: Sunday, December 23, 2018 7:21 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Přizpůsobení vedení k anténě

este doplnim k tomu co vravel Martin.

Uplne systematicka zaciatocnicka chyba je pouzivanie rozliatej zeme bez rozmyslania.

Casto byva isolation parameter na nule a "zem" je velmi blizko vedenia.
Toto znacne znizuje jeho impedanciu, takze si vypocitate 50 Ohm, ale efektivne tam bude napriklad 25. Pokial tomu do podrobna nerozumiete a nechcete cielene navrhovat coplanar waveguide, je najlepsie nechat medzi vedenim a hocicim naokolo (nie len zemou) vzdialenost minimalne 1-2 sirky vedenia. Skor tie dve.

Dalsi problem je pripojenie samotneho konektora. Pokial je dierovy, okolo stredneho pinu je nutne nechat dostatocnu izolacnu medzeru (vid vyssie). Niekto nema problem navrhnut motiv a zapajkovat SMA konektor na vrchnu stranu dosky, kde je ale tiez vo vrchnej vrstve aj napajacie vedenie a dotykaju sa. Jednosmerny skrat tam vacsinou koli nepajivej maske nevznikne, ale vysokofrekvencne je to vyskratovane na zem.

Ak je konektor edge mount a mikropasikovy, treba zabezpecit, aby bola zem riadne pripojena ku referencnej rovine mikropasika (zem pod vedenim). Obycajne sa dava niekolko (aspon 6) prekovenych dier priamo tam, kde sa spajkuju prichitavacie zemne pady.

Velmi oblubeny problem je nevhodne rozvrhnuta hrubka vrstiev a s tym suvisiace diskontinuity na prechodoch ku suciastkam. Pre dvojvrstvovy
FR4 hrubky 1.5mm vychadza sirka mikropasikoveho vedenia 3-4mm pre 50 Ohm. Casto vidavam, ze ma navrhar potom problem toto pripojit ku 0402 suciastke, alebo 0.35mm pinu u integracu. Alebo naopak, u viacvrstvovej dosky je vrstva top tak tenka (napr. 0.1mm), ze tam 50 Ohm vedenie vychadza na 0.2mm, ale nemaju problem to pripojit ku padu 5x5mm a stale si myslia, ze to je impedancne prisposobene.

Posledna vec na ktoru by som upozornil je riadny prechod vysokofrekvencneho signalu cez vrstvy. Na vysokych frekvenciach  tecie vsetka energia sustredena pod vedenim. Takze ked chceme prejst na druhu stranu dosky, je nutne vytvorit "navratovu cestu" hned okolo vedenia (prekovene diery v GND).

b.