O Tesle Piestany

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Prosinec 15 10:52:51 CET 2018

> Opravdu to kopírování západních souèástek skonèilo u 8080?
> Mìl jsem dojem, že vyrábìli i 8035 a 8048...

To je to iste, 8035 je 8048 bez ROM (resp. s maskROM s maskou pre nieco
nepouzitelne).

> Takychto veci je tam viacero. Viacmenej vsetko kopirovali, a ani to poriadne nezvladali...

Z kopirovania ako takeho netreba byt smutny, to bol v tej dobe bezny postup
este aj na Zapade  (aj ked mozno v ere 8080 uz celkom nie). Nie nahodou
okolo polovodicoveho priemyslu vznikol mohutny pravnicko-patentnicky
priemysel.

Smutny bol skor ten chaos na vsetkych urovniach, napriek proklamovanym
vyhodnam planovaneho hospodarstva. A mozno este smutnejsie bolo to, ze
ambicie boli viac nez dostatocne vykompenzovane a potlacene
skostnatelostou a tupostou v hierarchickom systeme.

Ale vdaka planovanemu hospodarstvu bolo napriklad podporovane v prislusnom
(technickom) smere skolstvo, co sa zase da povazovat za dobru vec. V
principe nieco co vyvrcholilo fenomenom PMD-85/IQ-151 aj pri svojej
charakteristickej chaotickosti nieco v Ceskoslovensku nastartoval a
nasledky su viditelne dodnes, aj ked to mozno Ty tak nevnimas.

> Myslel som zlozitostou. 20 tisic tranzistorov a koniec...

Snaha bola. A dalej sme sa nedostali aj kvoli mne :-) (prehanam
samozrejme). Ako druhak som zacal ako pomved pracovat na projekte
vymeriavania MOSFETov v testovacich strukturach za ucelom doladenia ich
parametrov pre dalsiu generaciu technologie. Cielom bolo skopirovat
R2000/R3000 (uz neviem ktory z nich - a uz to bolo pomerne daleko, na
5.poschodi bloku E bol vystaveny wafer so zakvapnutymi vadnymi cipmi,
dobrych t.j. co z toho waferu chybali bolo eeeee no len zopar :-) ), podla
wikipedie aj R2000 ma vyse 100k tranzistorov takze je to uz zhruba o tri
Moorovske generacie dalej. Ako tretiak som z toho projektu z roznych
dovodov odisiel takze ten program nevyhnutne musel zlyhat... ;-)

Nie, znova, netreba byt smutny z nejakeho konkretneho cisla, 20k
tranzistorov ci 1um sirka ciary. Tych veci na mikroelektronike, na ktorych
sa da a treba pracovat, je ovela, ovela viac, a postupom casu sa
rozrastali do sirky aj hlbky, a to tak ze sam Moore tomu uz na prelome
tisicroci nechcel prilis verit. Podstata je nielen v tom, ze u planovanej
ekonomiky bolo experimentalne dokazane ze ako mnoho veci co na papieri
vyzeraju dobre, v praxi nefunguje a to z principialnych dovodov (lebo to
robia ludia). Uplne zakladna podstata je v ekonomickej sile, to tu proste
nebolo a nie je. Bolo sa treba specializovat, aj trebars v ramci RVHP, nie
sa snazit robit vsetko vsade.

wek